Followers

Friday 30 December 2011

Tumbuh bagaikan cendawan

Cendawan memang sedap dimakan…  ada mcm2 jenis cendawan di muka bumi Allah SWT ni…  ada yg beracun, ada yg berkhasiat boleh buat obat…. Tp satu sifat cendawan yg kita tau dan selalu dijadikan perumpaan ialah sifatnya yg tumbuh dgn pantas secara berjemaah… Hehehehe… xheran kalau ramai yg amik peluang dgn sifat semula jadi cendawan ni utk meng-commercial-kan  penjualannya…
Aku bukan nak cerita pasal cendawan, tp aku nak citer sesuatu yg tumbuh mcm cendawan…. Skang ni mmg byk la… dan aku rasa dah x heran dah kalau kat opis tu berduyun2 personal parcel sampai… Kat opis aku ni siap ada disediakan basket khas utk personal parcel… Ini semua dek kerana sesuatu yg aku kata tumbuh mcm cendawan tu le….
Xyah le aku nak ber teka teki lagi ek? korang confirm dah tau dah apa yg aku nak citer kan ni… Blog shop, web shop, org melayu kata kedai online …. Zaman skang ni apa saje dijual melalui internet.. Kek pon kadang2 diaorang boleh parcel dari Perlis ke Johor… hebat x hebat kuasa internet…
Aku tak rasa melampau kalau aku kata org yg x pernah shopping online tu dikira kuno dan ketinggalan zaman… 
Aku sendiri pun dah terjebak dgn online shopping ni… serius aku kata benda2 ni boleh jd addicted… tp Alhamdulillah aku masih mampu bertahan supaya x addicted… aku ni kan jimat org nyer…  hehehhhehe…  Yang aku perasan, dan makin bercendawan dgn byknye skang ni adalah penjual2 pakain. Tp aku rasa yg paling3 byk adalah pakaian dan accessories kanak2… Pergh itu yg paling aku x tahan…. Comel2 sumanya….

Contohnye yang selalu aku singgah Totstoteen, Mia Fichita Store, Junior Patch, Aah-Ha! Kiddy Store, My Kid’s Zone, The Green Jambu ni baru je bukak, Bling Boutique, yg ni lagi best coz bukan ada kids punya baju je, buat baju kurung dewasa, nursing cloths suma ada… peh tu ada melambak lambak lagi yang seangkatan dengan mereka2 ni… xkuasa aku nak list kat sini… banyak sgt… Yang mmg register perniagaan dgn SSM ada, yg illegal ada… mmg melambak la… dah x heran dah…

Salah satu Marketing plan yg paling popular sudah pasti dgn En. FACEBOOK… and aku setuju coz pada aku, beli kat FB lebih convenience compare to beli dari website/blog…. Browse ke satu2 gambar lebih mudah dan cepat berbanding website/blog…  betul x? itu pendapat aku ler…  korang aku x tau la kan…


Pada aku fenomena Online Shopping ni ada pros and cons nyer…. Yang bagusnye, ia memudahkan pengguna dari byk aspek, xperlu bersusah payah nak cari parking kt shopping complex, jimat duit minyak and parking, jimat masa dan tenaga, banyak pilihan, selalunya lebih murah berbanding beli kt kedai,
Tapi yang x berapa tak bagusnya, risiko ditipu tu tinggi sket berbanding beli di kedai.. yelah kalau kt kedai boleh tgk and belek benda alah yg kita nak beli ni… tp online, kita hanya boleh tgk gmbr jer… actual pic atau pun tipu kita x tau… gmbr sikit punya comel nmpk cam mahal… tp bile sampai kain cam haram, size salah, and mcm2 lg masalah lain… nak pulangkan cost postal kita yg tanggung… kadang2 mmg dah ada dlm T&C diaorang yg menyatakan no return or refund… nak xnak terpaksa tanggung ler… lagi sakit hati tetiba jenjalan kt shopping complex ke kt kedai ke jumpa benda yg sama n lebih berkualiti… sakit hati dah tentu… tp itu lah risiko online shopping…  
As for me, aku jarang beli baju online utk diri sendiri… tp kalau utk anak2 mmg selalu sesangat… pasal apa aku x beli utk diri sendiri… coz nak cari kt kedai pun payah size aku ni… kena try 10 kali baru puas hati… mcm mana aku nak beli online yg aku x nmpk bendanya? Payah2…
Aku dah pernah kena skali… size kecik sudahnya baju tu dpt kt org lain.. So I learn from that, no more online shopping for me… but for my kids no hal… Budak pnya size baju biasanya base on umur… senang nak agak… belum pernah jumpa bj adult size 25-27years, 40-45years…. Xpernah aku jumpa…
As my conclusion, online or offline is up to you… Your choice…
But please make sure x over spend ler... merana di hujung bulan nnt....
“Entri ini ditulis untuk cabaran #6 iPad MySuperKid yang direviu oleh Fazya Niza  dan ditaja oleh Hafiy Dot Com

“Entri ini ditulis untuk cabaran #5 iPad MySuperKid yang direviu oleh Fazya Niza dan ditaja oleh Bling Boutique

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...