Followers

Showing posts with label Good Info. Show all posts
Showing posts with label Good Info. Show all posts

Monday, 18 September 2017

KL 2017 #BangkitBersama

Salam dan hi semua!!!
2017 merupakan tahun yang bermakna buat negara…. Kita jadi host untuk 2 temasya Sukan yang agak besar iaitu Sukan Sea ke 29 dan juga Sukan Para Asean ke 9.

Yang buat lebih bermakna lagi kita dah menang Sukan Sea hari tu…. Siap dapat cuti extra lagi…. Siap over target melampau – lampau lagi….

Kedua-dua temasya ni pula berlangsung dalam bulan di mana rakyat Malaysia akan berjiwa terlebih patriotik sikit… Sukan Sea bulan 8, Sukan Para bulan 9….



Sukan Sea hari tu pun penutup kita buat serentak dengan di ambang merdeka… Siap terlepas countdown plak tu…. Tp terlepas countdown pun xpelah…. Janji dapat cuti Isnin…. Weekend terpanjang sepanjang 2017… syoknye…. Khamis(cuti umum Merdeka) Jumaat (cuti Raya Haji) Isnin (cuti tambahan sebab terover target Sukan Sea)

Sukan Para pula launch hari Malaysia kelmarin…. Moga2 atlit atlit Para kita cemerlang juga mengikut jejak atlit kita di Sukan Sea hari tu…

Tema #BangkitBersama tu mmg cool…. 


Se-akan-akan mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk bangkit sesame regardless apa pun situation kita sekarang…. Macam2 kisah yang sedang melanda di seluruh pelusuk Malaysia sekarang ni…. (malas nak ulas panjang pasal ni, korang tau lah)

Buat sementara kita berjaya lupa kan semua tu demi memberi sokongan kepada atlit kita dan hasilnya kita menang besar di Sukan Sea 2017 dengan pungutan pingat 145 emas…..

Pergh!!!
I’m being patriotic SANGAT nih…..

Well, better stop now… kalo tak makin panjang merapunya….
Kepada semua Atlit negara TAHNIAH!!!! & Semoga Berjaya....
U guys are osem…

Ayuh #BangkitBersama….

Love u KJ…. Ehhhhh…. Hahhahahhahha…..
Maju lah SOKAN untuk negara....

#SOKAN
#KL2017
#BangkitBersama

Friday, 4 July 2014

Macam2 PASTA

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

terlalu lama tidak berblog...
Pemalas sungguh...

Pastu tetiba nak cerita pasal pasta... poyo je lebih... sbbnye smlm masak utk berbuka MACAM nih...


Tapi aku x jumpa Rigatoni.... so pakai Penne je... yang seakan2 rupanya... boleh lah... Apa bendanya Rigatoni and Penne nih???
Ni yang aku buat smlm... susun pon xleh tegak sbb Penne dia serong2 kt hujung.. Rigatoni rata so senang nak berdiri kan dia... mcm gmbr kt atas tu...


Kat Malaysia yg command Spagetti, Macaroni,  lasagne, Fetucini, Angel Hair,... Mesti biasa dgr kan... spagetti n macaroni... or main masak je xyah amik tau nama dia pon xpe... xpenting... hahahhahaha....

Sebenarnya semua tu adalah Pasta.... yang menjadikannye berbeza hanya bentuknye saje... benda asas nye sama je semua... tepung and air...
Wikipedia kata ada 310 jenis bentuk yang mempunyai macam2 nama... 1300 nama yg di dokumen kan dari serata Itali... lain tempat lain namanye walaupun bentuk dia sama...


Ni antaranye... cer korang tgk... Yang atas sekali paling kiri n sebelah dia... biasa jumpa kan??? Kita panggil Macaroni betul???? tp derang panggil Pipette Rigate.... 1300 nama katanye...

Yang aku guna smlm adalah Penne... dalam gmbr ni pon ada 4 jenis Penne yg hanya di bezakan dgn size pjg n ketebalan sahaja... macam2 derang ni kan...

Aku mencari Rigatoni kt Tesco, mmg nan ado... mungkin kalo kt cold storage ada kot... Benda yang aku masak smlm tu derang panggil Rigatoni Pie... apa2 jelah mat salleh oi...

Ko ubah sket je trus jd nama lain...

Resepi suma sama je dgn lasagne... n lasagne sos daging tu adalah sama dgn bolognese... suma copy paste n tukar pasta je... pon boleh...

Ireng plak sket... tp xrasa ireng pon...

And that is what we call "The ART of Cooking"

Nota kaki: Masih belum terlambat utk aku ucap Ramadan Mubarak ya muslimin ya muslimat... Moga Ramadan kali ini lebih berkat dari yang sebelumnya...




Wednesday, 12 March 2014

Kinabalu aku datang - Part 1

Updated: 11 Apr 2014 (masuk gmbr............ credit pic from team member)

Alhamdulillah... 6.00am 9hb Mac 2014 adalah tarikh bahagia buat aku... sebab apa???

Gunung Kinabalu telah kutawan... 

Bangga weh!!! giler x bangga.... 

Walaupun setibanya kami di Laban Rata ptg 8hb Mac 2014 tu diiringi berita duka tragedi MH370, namun kami x hilang fokus..... Low's Peak Gunung Kinabalu berjaya juga ditawan pg 9 Mac 2014 tu. Sememangnya byk kekurangan di sana sini, namun matlamat utama kami utk menawan puncak Kinabalu tercapai juga akhirnya... Biar aku kongsikan perjalanan kitaorg dari awal sampai habis yer...

Rombongan kami seramai 42 org bertolak dari Cyberjaya seawal jam 7am pada 7hb Mac 2014 menuju ke KLIA. Setibanya di Kota Kinabalu lebih kurang pukul 1pm kami disambut travel agency dgn 7buah van vennet (belasah je betul ke eja ni).... dan perjalanan diteruskan tanpa lengah ke Kundasang. Ke Kundasang dari KK ambil masa lebih kurang 2-3jam... Kami hanya dibekalkan beberapa jenis kuih dan air mineral sebagai lunch. Sapa yg pilih utk amik nasi lemak dalam flight tadi mungkin beruntung dan xde lah rs lapar sgt.... 
                                   
Kami mengejar masa utk ke Dairy Farm yg terletak di Kundasang... Ladang Lembu yg macam kt New Zealand tu.... Pada aku xperlu ke sana pun xpe.. tp view kt sana superb cantek... Subhanallah agungnye ciptaanMu YaAllah... tu je yg mampu aku kata utk menggambarkan suasana kt sana... 

Disebabkan lapar, aku yg bukan lah penggemar susu beli juga sekotak kecil susu coklat yg fresh dari ladang tu... Bergh!!! Alhamdulillah mmg kenyang... Apa yg boleh dibuat kat situ hanya lah amik gambar dan tgk susu lembu diperah.. itu saje... Dan kami perlu membayar RM4/person utk msk kesana... sepatutnye sudah dicover oleh travel agency... tp kami kena bayar juge... xpelah... dah lah aku xsempat pump susu pon lagi sehari suntuk tu... tgk lembu tu kena perah, tiba2 rasa mcm sensasi lack down... kerlas mak jemah sensasi sgt... nasib xbasah baju aku.... nnt aku buat entry special pasal breast pumping di pergunungan...


Lepas dah selfie selfie dgn lembu kitaorg pon terus dihantar ke tempat penginapan... Kami diberi dorm yg padat dgn katil double decker... ruang utk solat pon halus je... 1 dorm dekat 20org... letak je bag, masing2 serbu cafe sbb makanan utk kitaorang pon dah ready ms tu... suhu waktu tu dah cecah belas2 darjah celcius.. ckp pon dah kuar asap... masing2 mcm org batak dah.... makanan punya lah byk, dgn bekalan utk besok lg... masing2 karbo loading kaw kaw punya..


Sambil2 carbo loading ada taklimat juga oleh travel agency dan guide... ada byk laluan yg boleh digunakan utk menawan Gunung Kinabalu... Tapi yg common ada 2 laluan iaitu Timpohon dan Mesilau... AJK AJK mmg dah pilih awal2 utk guna track Mesilau yg dikatakan mempunyai view yg MasyaAllah... Tapi track Mesilau ni lebih panjang berbanding track Timpohon... Total route melalui mesilau sampai ke Laban Rata ialah 8km... Timpohon 6km... beza 2km ni nmpk mcm sikit... tp hanya Allah dan org yg dah lalu Mesilau je tau betapa jahatnye 2km tu... hahahhahaah... 2km terakhir tu adalah pertembungan Mesilau dan Timpohon... 



Malam tu, masing2 packing2 beg... aku mula pikir malas nak guna porter... tp taklimat yg xbrapa nak best td tu membuatkan aku hilang confident utk angkat sendiri beg aku... So aku decide utk share beg dgn 2 org member lg... Memang semua org pon share2... Sudahnye beg aku yg disumbat dgn 3 org pnya brg... n aku terpaksa rembat 1 beg pack kecik kt kedai kt villa tu... harga RM25 aku bargain smpi jd RM15... terror x?? terror x?? beg tu utk bw bekalan mknn n snack sepanjang perjalanan nnt, sbb porter xsemestinya akan bersama korang sepanjang masa... derang kt blakang....

Pukul 10 lampu dah tutup and semua dah start berdengkur dan rehat secukupnya utk perjalanan yg memenatkan besoknye... 

Aku melangkah melalui Mesilau gate tepat jam 9.10am.... dan sampai di Laban Rata tepat pukul 4pm... Korang kiralah berapa jam... letih jgn ckp... aku sorang2 je jalan... adalah beberapa org dari team aku yg berada tidak jauh di belakang.. 


Kalau lalu Timpohon korang akan jumpa checkpoint sayat2 sblm jumpa simpang tu... Dekat Sayat2 tu dah start sejuk dah walaupun matahari dah betul2 pacak atas kepala... tp suhu tetap sejuk...





Perjalanan 2km yg seterusnya agak tough sbb byk trek berbatu2 besar2 yg mmg kejam... tp view mmg worth it... ada satu port tu kita akan rasa kita berada di atas awan... Subhanallah, mmg agung ciptaan Nya...
Awan2 kelihatan mcm gula2 kapas... cantek sungguh...


 


Bile aku sampai kt Laban Rata ada 3-4 org dari team aku yang dah sampai... and dah amik kunci bilik semua... smpi je kt cafe tu aku x tunggu lama... trus serbu makanan... makan mcm 2 3 hari x mkn... 3 4 kali repeat jugak lah... Lepas mkn aku lepak kejap... amik2 gmbr... trus naik bilik n rehat n cuba tido. Beg aku xsmpi lg... ada dgn porter... Breast pump suma dalam tu... Breast sakit jgn ckp lah... nak mandi pon xleh, sbb air xde pon... derang catu air sbb katanya ms tu musim kering... lagi pon barang2 nak mandi suma dalam beg besar tu... aku try gak tido... mmg senang je lelap bile penat...



Dapat lah lelap dalam 1jam setengah... kul 6.30 aku bangun n trun ke cafe semula.. Beg dah sampai yeay!!! kat cafe tu agak penuh... sbb ramai yang br sampai... and most of the team dah ada kt situ... tinggal beberapa kenderaan berat je yang x smpi lagi... waktu tu dah gelap dah... yang dah smpi lega... kami agak risau jugak dgn team member yg x smpi2 lg ni... berjalan dalam gelap n berbatu2 tu, adalah sgt bahaya...

Aku br bgn tido.. tggu yg lelain dan beg utk pump susu...
Masing2 berdoa utk keselamatan geng2 yg xsampai lagi... Bila ada je sorang melangkah masuk dlm cafe semua org yg ntah sapa2 termasuk mat salleh n minah salleh tu suma bersorak... masa tu terasa sgt betapa alam menyatukan manusia xkira rupa bangsa n juga agama... Meremang bulu roma setiap kali sorakan kedengaran yg menandakan seorang lg berjaya sampai dgn selamat... 

Team member terakhir sekali sampai jam 8.45pm kalau xsilap aku.... xpelah janji sampai...

Naik je bilik aku trus mengepam susu n pack semua barang utk meneruskan pendakian besok pg... baju suma pon dah siap pakai dah... koyok semua dah siap tampal dah... lampu akan ditutup kul 9.30.. semua org wajib tido sblm kul 10... kalau nak naik puncak besok... takut xckp rehat.... 

So jom tido jap...

Sok sok i sambung part 2 plak eh... gambar hutang dulu.... line xshantek nak upload...
Tp 1 ni lepas le....


Wednesday, 25 December 2013

Promosi Back to School!!!!



Sabar!! sabar!!
Saya x jual apa2 pun eh.... hhhehehehehe...

Korang ada anak2 yg baru nak msk darjah 1???
mesti teruja kan...
My Tecik2 Molek aka Kak Ebby masuk darjah 1 2015....
Untuk tahun 2014 nih... aku berjaya memboloskan diri Kak Ebby  ke dalam Pra Sekolah SK Cyberjaya...
satu2 nye sekolah rendah yg wujud kt Cyberjaya nih...
Untuk darjah 1 pun aku dah register utk masuk ke sekolah yg sama... cuma result je blum tahu lg...

Bukan senang nak dpt msk Pra Sek nih... ramai opis mate aku cube nak daftar utk anak2 memasing utk msk ke Pra Sek kt kawasan rumah memasing... tp x berjaya...

Alhamdulillah... rezeki Ebby dpt plak Pra Sek kt Cyberjaya nih... dah lah Cyberjaya ni ada 1 je sekolah rendah... dah lah alamat rumah mmg jauh... mcm mana boleh dpt pon aku xtau...
tangga gaji pon kalo ikutkan x dpt.. x rugi aku cuba walaupun aku ingat memula xde harapan nak dpt... Alhamdulillah lg sekali.....

So biar jelah... Kalau Allah dah kata itu rezeki kami... maka ia jd rezeki kami...
Alhamdulillah syukur....

So apa yg istimewanye Pra Sek smpi susah sgt nak msk???

1st, bilangan muridnye sgt limited.... Sek Keb Cyberjaya ni br je buka 1 lg kelas... menjadikannye total 3kelas semuanya... pastu yg apply bukan sikit2... ratus2 bak hang...
2kelas 6thn... 1 kelas 5thn... kelas utk 6thn ditambah 1 lg... setiap kelas ada 25org sahaja...
Normally sek sek keb yg lain ada paling byk pon 2 kelas...

2nd, keutamaan diberi kepada parents yg berpendapatan rendah... mana yg gaji ribu2, mmg payah nak dpt... melainkan ada org dlm... tp aku mmg xde org dlm eh!!! benar xbohong....

apa yg buat suma org nak mskkan anak ke Pra Sek???
sbb paling penting... ialah ianya PERCUMA...
xyah bayar se sen pun... siap ada breakfast hokey!!!
baju sekolah n buku sekolah je kena beli sendiri kt koperasi sek.... buku pon xde lah mahal sgt...



apa lagi???
Pra Sekolah bagus... sbb guru2 nye lepasan maktab perguruan... bukan mcm tadika2 biasa yg amik cikgu2 part time yg grade dr jurusan2 yg x berkenaan dgn pendidikan... bukan lah nak kt cikgu part time x bagus...
tp kalo bukan minat dia xkan dia belajar course lain kan? kan? kan?

lagi...
waktu sekolah sama mcm sek keb... 7.30pg, tp habis pukul 12pm... awal sket lah dr sek keb... ini bagus utk pendedahan nak msk darjah 1 nnt...

ada lagi...
once dah dpt pra sek kt situ... insyaAllah proses utk kemasukan darjah 1 ke situ akan jd lebih mudah... senang kata... confirm dpt lah... pastu adik2 pun senang nak register kt situ in future...

Macam mana nak apply utk Pra Sek???
1st check dulu kt sekolah yg korang target tu ada pra sek ke x....
Borang2 akan di keluarkan oleh pihak sekolah itu sendiri... xde online2..
Biasanye borang akan dikeluarkan dalam bulan Ogos setiap tahun... msk je bln 8 korang g lah lalu2 kt sek tgk2 kot2 ada bunting yg derang gantung kt gate sekolah... borang permohonan boleh diambil di pejabat sek...permohonan tutup bile... biasanya sek akan letak bunting mcm tu...
So kena sendiri alert... aku siap mark kt kalendar n letak reminder kt phone...
Pastu g lah amik n isi borang segala...
jgn terperanjat, sbb dia mmg akan minta payslip parent... and copy mykid n mykad semua kena cop pengesahan ketua kg/pegawai kerajaan gred A/ dan seangkatan dgn nye...
so be prepared... bile dah hntr, next step ialah berdoa permohonan korang berjaya...

amboi... mcm nak msk u... siap nak payslip bagai... mcm nak buat loan pon ada jugak...

tp mmg mcm tu prosedur dia... biasalah kerajaan....
hahahhahahaha......

Utk anak2 yg mmg dah sekolah, dah ready ke barang2 and baju sekolah derang???
sempat lg last minit shopping ni...
Next week je tinggal...
CEPAT!!!!
Beli ikut kemampuan bukan ikut kemahuan..

Bijak membeli, menang memakai!!!





Thursday, 22 August 2013

Format gambar passport dah tukar!!!!

As Salam,

Sapa yg x de nak buat passport recently sure xtau yg skang format gmbr passport dah bertukar yer... bukan lagi warna biru... Sile amik tahu kawan2, supaya nnt x membazir g print gmbr passport kaler biru lg...

Kalo xcaya bleh gi check kt website imigresen...


Bukan lagi biru kawan2... skang dah jd warna putih... spesifikasi mcm gmbr kt atas ni...
Siapa yg agak2 nak print sendiri utk jimat uwang... boleh le guna apps kt website Persofoto ni...

Al-kisahnye kenapa aku bercerita pasal gmbr passport ni???
Sbb kena sediakan dokumen n gmbr utk Pre-School regirstration Kak Ebby...

Sekian...

Friday, 5 July 2013

Pijak semut pon x mati


Pasal apa ada peribahasa "Pijak semut pun x mati"?
Sebab, kaki kita bukannya rata.. camne semut nak mati...
Tapi ada jugak org yg kaki rata...

Macam mana sebenarnya nak halau semut yang bermaharajalela kt umah kita... Sini ada 6 cara nak halau semut... mmg aku copy paste... dlm BI, nak translation ker?
Aku malas nak translate... korang kan pandai... translate sendiri lah k....

6 ways to eliminate ants in your HOUSE!



1. Egg shells
... Took several egg shells and cook it for a while until it become yellowish (not seared), squash the egg shells into powder form then scatter at the surrounding of ants lair and other places where most probably ants will appear.


2. Peppers
Peppers can drive away ants as well, drop some peppers at places where ants normally appear can drive ants away effectively, but just cant’t eliminate ants completely.

3. Charcoal
Ants are afraid of charcoal, put a few charcoal nearby ants lair after a few days your house will be completely “Ant-Free”.

4. Parsley & Celery
Ants are afraid of the smells of parsley and celery as well. Put some parsley or celery in your kitchen cabinet can keep ants away.

5. Lavender essential oil
Add in few drops of lavender essential oil in the water before you mop the floor every day, ants will never appear in your house again.


6. Baby powder
Sprinkle some baby powder at places ants always appear, in a few days ants will be gone automatically.

Senang je... boleh guna semua kaedah.. or salah satu... nak try 11 pon ok kot....

Ok mood sekarang... mood deco2 utk umah br... jom g PICC... ada expo...

Tuesday, 15 January 2013

Hansel & Gretel

Aku xpernah dengar pon fairy tales/bedtime story tajuk Hansel & Gretel nih... Tgk dia punya trailer membuatkan aku nak tau lebih lanjut pasal citer dongeng yg org kata popular... Sampai hr tu jd morning topic kt HotFm.... En. Daddy pon pelik apasal aku xpernah dgr.... Tp betul lah mmg aku xpernah dgr... hahahahaha... nmpk sgt kurang membaca... hahahhahahaa... Alah citer dongeng je pon... Penting ke nak kena tau? huhuhhuhuhu....

Disebabkan aku xtau... aku pun search lah... so skang dah tau.... huhuhuhu...
Citer nih pasal sepasang adik beradik yg hampir jd makanan witch/ahli sihir.... Diaorang kematian mak, and bapak diaorang kawen lg... Mak tiri diaorang jahat... Buat plan nak tinggalkan diaorang dlm hutan....

Tp si Hansel (Si Abang) bijak... dia tinggalkan serpihan biskut sepanjang perjalanan dgn mak tiri dia menuju kehutan... dgn harapan nnt diaorang bleh blk umah blk dgn jejak biskut tu ler... tp malangnye biskut2 yg dia sengaja cicirkan tu kena mkn ngan burung... So diaorang sesat juga lah kt dlm hutan....

Makin jauh berjalan... perut pon dah lapar... tetiba si Gretel ternampak satu rumah besar yg diperbuat dr cookies, candies, benda2 manis lah... Diaorang pon selamba je mkn cookies2 and candies2 tu tanpa diaorang sedar sebenarnya rumah tu witch yg mkn budak punya rumah...

So biler witch tu blk diaorang pon kena tangkap.. witch tu prepare bowl besar nak buat sup Hansel & Gretel... tp diaorang berjaya selamatkan diri and witch tu mati sbb dia sendiri yg jatuh dlm bowl besar tu and jd sup... and diaorang jumpa harta karun milik witch tu... pastu diaorang berjaya gak blk umah diaorang n mak tiri diaorang dah mati...

Citer Hansel & Gretel yg akan keluar wayang coming soon nih... plak version yg diaorang berdua nih dah besar n disebabkan sejarah diaorang yg bunuh witch tuh... diaorang jd Witch Hunter... dlm citer tu diaorang amik upah memburu witch...


Cer try tgk trailer dia... nmpk cam gempak... tp xtau le aku dpt tgk ke x... layankan ajer....



Tuesday, 6 November 2012

60 hari selepas pemergiannya.....

Pejam celik pejam celik... hr ni msk 60 hari kakak ipar aku pergi bertemu kekasih sejatinya.... Al-Fatihah....

Aku pun x ingat aku ada post apa2 cerita pasal arwah kt blog ke tidak... tp xpelah... biar aku cerita kan serba ringkas pasal arwah....

Dia mmg masih muda... She just 34 this year.... muda lagi kan... MJ (Mak Janda) anak 2org... huuuhuhu... Dia ahli keluarga En. Husband yg pertama sekali aku jumpa.... aku selalu lepak umah dia ms bercinta dulu... ms tu belum jd MJ lg....

Dia penghidap Servical Cancer... mmg pembunuh no 1 wanita di Malaysia... stage 2 ms first time detact... itu pun setelah almost a year dia ada masalah bleeding yg serius ms period... and setelah kitaorg gesa utk buat check up..... alangkah bagus kalau dia dgr ckp ms tu... bleh detact awal...xpe lah dia dah xde pon....

Treatment start August 2011... 1st day puasa kitaorg teman dia kt spital n buka kt sana... tp ms tu dia masih kuat n xnmpk cam sakit pon....Dr. suggest buat 2 treatment serentak... Kimo and radioterapi serentak... so bulan puasa n smpi raya tu dia mmg duk kt umah aku, coz treatment kt PPUM hospital... Kami adik beradik lah yg sama2 hantar n amik dia setiap kali treatment... cost rawatan plak kitaorg tolong lah mana yg mampu... ms tu dia keje lg... n dia ni jenis yg sentiasa jd kesayangan bos kt mana pon dia keje... so byk juga bantuan dr bos dia ms tu... Dia keje sales promoter kt Singer menawan keluarga bahagia.... selain bantuan dr bos, kitaorg tolong dia usaha minta kt baitulmal dan JKM... sbb dia mmg layak dpt bantuan sbg ibu tunggal... duit KWSP dia pon berjaya dikeluarkan tuk support mana2 cost rawatan yg perlu...

Lepas habis kimo n radioterapi fasa 1st tu dia blk duk PD n keje blk... dekat 3bln gak dia keje... tp bos dia xkasi keje berat2... bagus betul bos dia tu.... n every month kena check up lah... Msk 4th month tetiba dia start sakit2 kt kaki... Bile g scan... n damn, that thing dah merebak ke merata tempat... yg xpernah nmpk pon ms every month check up tu... tetiba Dr declare is already 3 and going to be 4th stage.... laju gile sel cancer tu merebak....

Treatment disambung... start 2nd phase utk kimo... dis time agak kuat dos yg dia terpaksa terima... rambut start gugur... yg first dulu xde pon... n seperti yg semua tahu.. kimo tu mmg melemahkan... seluruh badan dia x mampu tampung dos tu... every time nak kimo terpaksa admitted sbb darah x cantek... hb kurang lah, kalsium tinggi lah... tp dia berjaya gak habiskan 2nd phase tu...

Lepas tu Dr suggest utk amik 3rd phase kimo pulak... 3 session je kimo tu... dia just berjaya smpi 2nd session je... 3rd session dia sendiri dah give up nak amik... sbb terlalu seksa... Dia terpaksa bergantung dgn morphine utk bertahan... n masa tu, dia dah xboleh berjalan langsung dah... kaki membengkak... dah start pki adult diaper... coz mmg xleh bergerak langsung... Ms tu lah br aku terasa Ya Allah besarnya pengorbanan mak n ayah... MIL and FIL lah yg jaga dia, mcm jaga dia ms kecik2 dulu...

Sedih bile mengenang kan keaadaan ms tu... Anak dia 2 2 org periksa tahun ni... sorang UPSR and sorang lg PMR.... Yang paling sadis... dia pergi pd 8 September 2012... and UPSR is on 11 September 2012... and PMR next month... hopefully anak2 buah aku yg cerdik2 tu x terganggu lah emosi nye ms nak peksa hr tu...

Yes dia meninggal 21 hr raya... and aku ingat lg... seminggu sblm raya, dia admitted... n 3 hr sblm raya, aku n husband keluar opis awal semata2 nekad utk dischargekn dia dr hospital... no matter what.... Dr. mmg selagi boleh nak dia duk hospital gak.... nasib Dr tu professional.. berjaya juga bw dia keluar pas buka mlm tu... buka pon cam x buka je... janji dpt bw dia blk.... Supaya dia boleh beraya kt rumah dgn anak2 dia... n one more thing... ms tu kesian giler kt mak... dia tido atas lantai tau ms jg dia kt spital... drpd xsakit pon boleh jd sakit org tua tu...  kesian dia... Jasa ibu mmg x terbalas dek kita kan.....

Alhamdullillah tindakan kami tu betul n ternyata mmg raya kali ni raya terakhir utk dia....  n aku x nyesal gaduh n tanya mcm2 dgn Dr. tu.... pastu nasib baik ms tu ada lah duit sket... sbb Dr. tu xkasi bw blk naek keta... terpaksa sewa ambulance... n it cost us RM400++ dr PPUM ke PD.... mahal kan?

Panjang juga serba sedikit pon... huhuhuhuhu..... menitik2 air mata aku ms menaip nih... sedih n rindu pada arwah yg mmg rapat dgn aku...

Aku terkilan satu benda.... Close death relative leave aku di reject sebab sister in law x di kira close relative dlm terms and conditions opis aku nih.... x pasal2 dia amik AL aku utk ganti kan..... aku xkisah dia amik AL aku... yg aku kesah... n terkilan kenapa adik beradik spouse x dikira close relative... Adik beradik ipar dah jd cam adik beradik sendiri kan.... sedih aku...

So ladies out there... silalah g buat check up... pap smear terutamanya... supaya cancer cancer yg suka kt org perempuan ni x menyerang kita di usia muda...

Roslina Binti Abd Jalil, terima Al-Fatihah dr aku utk bekalan mu di sana... semoga ko tenang di alam br mu.... Ameen....

 
 
 
 






Wednesday, 6 June 2012

2 bln x bersiaran

Huish sgt lama x bersiaran... ntah lah... mcm dah malas giler nak menulis blog....
Hari ni plak tetiba terasa mcm nak update blog....
Tp xtau nak cerita apa.....

Bedal jelah... korang pernah dengar FanRun... Anjuran TM... Utk support team Malaysia ke Olympic...
Alah selalu kuar kt Hotfm iklan dia... aku tau pun dr HotFm...

Aku dgn bangganya telah register utk join FanRun tu... huhuhuhuhuhu...
Tetiba je rasa nak join lari2 cam tu... dulu ms sekolah, dak dak panggil merentas desa....
Tp bila dah dewasa sket ni, biasalah semua nak nmpk grand....
Kena lah tukar name yg glamour2....
Ada 2 kategori.... 7km n family run 3km....
Lama giler dah tinggalkan dunia lari berlari ni, xconfident aku leh lari 7kilo, so aku amik 3kilo je utk family and fun... umur minimum utk kategori ni 7thn...
So bleh ajak anak2 lari sama.... anak aku x ckp umur lg....
Register still open kalau x silap aku... check kt sini kalau nak tau details TM FanRun

Eventnya 17 June 2012 kt Dataran Merdeka... So mmg x sesuai nak panggil merentas desa coz kita nak merentas town KL... Dah dekat dah kan tarikh nye.... sebenarnya aku confident dgn x confident je nak lari.... boleh ke aku nak lari 3kilo ni kan? setakat main futsal yg lari sekali sekala pon kengkadang pancit...

Saje nak challenge diri sendiri... beside x rugi pape pon coz, boleh burn calorie, boleh dpt maddle kalau habiskan 3kilo, dpt baju panthera Malaysia lg... bj ni RM60++ xsilap aku...


Register FanRun ni RM40 je... dah untung dah kt situ...
Lagi boleh bg sokongan mantap kt kontijen Malaysia yg nak g Olympic yg dah xlama lg ni....
Excited + nervous... almaklum 1st time....

xde lah 1st time sebenarnya dulu ms sekolah selamba je lari 3-5kilo tanpa henti... tp sejak dah beranak pinak ni kurang active dah pon... jogging pon kadang2 bile ada masa... main futsal pun seminggu skali, kadang 2kali... mana leh compare dgn zaman remaja yg gemilang dulu... training hoki hari2... 5round padang bola hari2 pki padding keeper hoki selamba... tu sbb selamba je 3-5kilo non stop...

Supaya aku x termuntah ms berlari nnt aku skang ni sedang prepare utk menyiapkan diri aku utk larian tu nnt....
Baru je beli kasut... sbb kasut Bata aku dah tercabut tapaknya... kena lah beli kasut br.... cari punya cari kt Al-Ikhsan, secara x sengaja terminat kasut yg ada Nike+ punya potch ni...


Kebetulan... aku kan ada Ipod touch... so tetiba excited nak guna gadget2 ni.... Buatlah study sket... nnt aku cerita kt next entry pasal Nike+...

So start Monday kelmarin aku pun memulakan larian, blk keje g Tasek Cyber cuba lari 3kilo... Tasek tu 1 round 1kilo... so aku kena lari 3 round tasek...

1st day start lari blk, mmg rasa semput nak mati... mcm nak pecah dada aku ni nak lari 1kilo pon payah.... 800meter  je leh lari, jln kejap sambung lari blk, ulang smpi 3 round...
Dpt habis dlm 30min++... slow jugak lah tu....
Ni recordnya menggunakan Nike+GPS punya apps.... accurate jugak sebenarnya....


So target aku.... supaya aku bleh habiskankan 3kilo within 20-30min.... ada masa dlm 11 hari lg utk training.. bukan nak menang, sbb aku xsure ada hadiah utk top 100 ke tak, sbb dia kata semua yg habiskan larian dpt maddle... so menang kalah tolak tepi...

Target dpt habiskan larian within 20min-30min dah boleh berbangga dah... ada jalan sesikit pon xpelah... Kalau bleh kurang dr 20min lg terbaek....

So korang doa doakan lah aku berjaya mencapai target aku... ptg ni ada main futsal... tp sempat kot kalau nak lari kejap sblm main futsal...

Good Luck... sapa yg nak register aku rasa masih open lg registration dia... gi lah check...
Support Team Malaysia yg akan ke London nnt...

Go Team Malaysia!!!!!!

Saturday, 10 March 2012

ROB atau Registration of Business

Pada tanggal 29 Februari 2012 aku berjaya mendaftarkan perniagaan aku yg diberi nama D'Mulut Services....

Perniagaan apa?
Macam2... aku register, menjual makanan dan minuman, perkhidmatan katering, perkhidmatan homestay dan menjual pakaian....

Senang je.... sebelum pergi ke SSM tu standby 3 atau 4 nama utk perniagaan korang tu.... atau pun korang buat carian je kt SSM e-info... kena ada account ler... utk aku xde problem utk buat search coz aku mmg dah acc yg dibuat atas sbb kerja... xkena bayar pon coz korang just tgk list of biz yg ada kt Malaysia ni yg kena dgn nama yg korang taip tu... kalau dah ada nama yg sama so korang xleh guna lah.... cari le idea nama yg lain....

Utk nama D'Mulut... xpernah ada org guna lagi.... lucky me... D'Mulut tu idea my sister... dia kata kalau org nak ajak mkn cth "nak mkn ktne ni?" so jawapan "Di Mulut" sgt lah sinonim kepada org yg suka bergurau.... mkn kt mulut lah... so xlama lg akan ada kedai nama D'Mulut... so kalau dah sebut camtu kena lah datang kedai aku.... hihhihhihhhihihihi....

So hr tu aku pegi SSM kt PWTC... dlm building The Mall yang skang dah tukar milik kpd Sunway.... lama dah x g sana... sgt senang... Pukul 11 aku msk kt dlm SSM di tingkat 16... msk2 terus amik borang.... isi borang 10min... habis isi borang br amik no... elok aku nak duduk je no dah panggil... cepat... padahal ramai org gak la masa tu....

So bayaran RM70 saje.... kena renew every year ye..... settle bayar suma, kena tunggu le utk amik korangnye certificate tu…. Td aku msk kul 11.00 kul 11.45 aku dah kuar dah… dan dah siap pon sijil aku…

sijil ke dia panggil? Ntah le… skang diaorang dah x print atas paper kuning lg dah… mcm simple sgt sijil tu atas A4 putih jer... aku perasan ada India tu dia tnya kt org kaunter tu... "is it suppose to be like this? (sambil tunjuk sijil lama dia) why white A4 only?"

Jenuh le org kaunter nak mengexplain... kt kaunter register td dah ada notis dah bgth dia print atas A4 je... xbaca lah tu....

A4 ke kertas kuning ke x penting.... yg penting i've made my move... now i have my own business....
Maybe this is the key to my success... chewah... so start from 29 Februari 2012 my business start with my frozen food and my kids appearel sales.... its one of my ikhtiar utk mencari duit modal.... End of this month i will menyeberang ke seberang mencari produk2 yg menarik utk dipasarkan.....

Pray for my success friends....

Friday, 3 February 2012

Korang rasa Mark Zuckerberg akan tutup FB ker?


Silap besar lah? Korang ingat dia nak tutup benda yang mendatangkan keuntungan berjuta2 ringgit utk dia… tak mungkin kot…. His only 27, lain lah kalo dia dah tua, dah puas dgn hidup… org kata darah muda dia masih panas… tak mungkin kot dia berhenti skang…. dgn share 24% of FB... dia dah billionnaire dah skang ni....

Facebook baru berusia 5thn, dan digunakan oleh penduduk seluruh dunia xkira tempat… dari PC, dari laptop, dari handphone, dari tablet… Facebook boleh di access di mana mana sahaja… tgh berak pun org boleh ber fb….

Total revenue FB utk 2011 telah mencecah nilai 3.7 billion… korang rasa Mark akan berhenti menjana duit dari FB?

Segala rumors yg mengatakan Fb akan ditutup pada March 2011, dan this year keluar lg rumors yg sama cuma tahun je bertukar.... kononnye Mark dah pening and FB dah x terkawal…
Deng!!! Dia bukan buat keje sorang2… Ada beribu pekerja di FB… dan kebanyakan program2 dan software yg digunakan auto pilot, yg dikawal oleh system… Diaorang just monitor jer… Apa yg nak pening nyer…
So my question… Korang yakin ker FB akan ditutup dalam waktu terdekat ni?
Pengguna FB tegar sekalian… xpayah lah korang nak takut sgt coz x mungkin FB akan ditutup dlm waktu terdekat ni…. just beware of your belonging in FB tu ckp lah... jgn yg sulit2 pun korang nak post... simpan sendiri kt umah sudah ler....
Mark sekarang ni sedang berura-ura nak bg imbuhan kepada pekerja2 FB… dan sekarang ni mereka2 ni sedang menantikan pengumuman rasmi bonus diaorang…. Dengar kata mungkin imbuhan tersebut akan menjadikan 1000 daripada pekerja2 terawal FB sebagai Jutawan….

See Mat Salleh ni bleh jd jutawan dgn mengadap pc jer… Kita kt Malaysia kena jd pemain bola hebat kt Negara seberang sana baru bleh jd jutawan… itu pun pendapatan terkumpul utk kontrack 2thn… [jgn terasa eh… ini sindiran yg berniat baik, mengajak korang terus berusaha utk jd yg terbaik]
Sedih2… Pekerja FB dpt bonus juta2… tp tempat keje aku ni ntah bile lah nak umumkan bonus yg setakat sebln 2 ni… letih dah menunggu ni… hehehehehehe….

Wednesday, 18 January 2012

Apa SOPA ni?

Biler Wikipedia dan Wordpress buat blackout hari ni baru le ramai yg aware about SOPA. Atau nama penuhnya Stop Online Piracy Act.... dan tentunya keyword SOPA sgt hot skang ni.... so korang x tau apa benda SOPA ni? Bukan Sofa yg empuk kt rumah tu... no no no... let me explain

What is SOPA?

En. Google kata :-

"It's a proposed bill that aims to crackdown on copyright infringement by restricting access to sites that host pirated content"

Paham x? translate sendiri lah yer kalau x paham...

SOPA ni dah hangat diperkatakan di seluruh dunia sekarang... terutamanya di Amerika Syarikat. Niat murni pemberi cadangan iaitu Congres Amerika Syarikat pada dasarnya hanya lah utk membenteras Piracy di dunia maya. which mean bagus nak banteras cetak rompak...

Namun perlaksanaan SOPA ni dijangka akan memberi kesan yg buruk dan tidak adil bagi pengasas perkhidmatan internet seperti Google, Wikipedia, Facebook, Wordpress, dan byk lagi provider yang ada kt dunia ni.... payah le nak dpt maklumat di hujung jari nnt...

Memang lah cetak rompak itu salah, tp dlm negara sehebat mana pun it is possible to vanish piracy at one short.. Apatah lagi dengan kebanyakkan perkhidmatan berasaskan web sekarang, seperti YouTube, Facebook dan sebagainya menggunakan kandungan yang dijana oleh pengguna, maka mengawalnya adalah sesuatu yang sukar.

Dengan pengenalan SOPA, ia confirm akan memberikan kesan yang menyeluruh kepada perkhidmatan seumpama ini, dan memberikan kesan kepada penggunannya di seluruh negara, termasuk Malaysia.

Sekarang ni Wikipedia dan Wordpress dah menunjukkan bantahan mereka dengan membuat blackout... kalau korang cuba search kt Wikipedia hr ni page akan berubah jd hitam jer... mcm ni


Bayangkan kalau FB blackout?
Aku percaya mesti ramai jugak lah yg blackout 1 hr...
Sangap n rasa empty... hahahahahha
Kebanyakan blogger ada yg pki Wordpress sbg host blog... mesti merana gak sehari..coz xleh nak update blog...
Nasib baik Blogger x blackout...
Boleh aku update blog yg dah 3 hr berabuk ni... hihihihihihihi....

Tapi bukan mereka je yg protes... ada byk lg yg protes antaranya Google, AOL, Yahoo, Microsoft, PayPal, Mozilla, FourSquare, eBay and byk lg....

So kalau korang rasa nak protes juga... sila lah... coz kalau x protes skang, ada kemungkinan di masa2 akan datang no more free movie download, no free mp3 download utk korang lg... terpaksa beli cd saje yer.....

Jom blackout.... huhuhuuuhuhuhuuuuuuuuuu....

Wednesday, 11 January 2012

A Game of Shadows

Its Sherlock Holmes title la... I'm pretty sure you guys know this character, which is created by Sir Arthur Conan Doyle... Watak yg pertama kalinya di publish dlm bentuk novel ni wujud pada tahun 1887... lama dah dowh.... Ada 4 novel dan 50++ short story about Sherlock Holmes....

Dan ada 3 filem yg mengadaptasi watak Sherlock Holmes ni. First one is publish in 2009, starring by Robert Downey Jr. ala yg pelakon Iron Man tu... title Sherlock Holmes... aku br je tgk yg first ni kt HBO beberapa hari sblm tgk A game of Shadows.... Reason x tgk wayang... ms tu Ebby kecik lg end of 2009.. so x berkesempatan nak tgk wayang... Masa tu mmg byk missed citer best2...


2nd Sherlock Holmes was in 2010... but citer ni x msk Malaysia xsilap aku... Production pun x sama dgn yg first one... pelakon pun xberapa terkenal... so abaikan jelah yg ni...
3rd Sherlock Holmes movie is the one yg tgh ditayangkan di pawagam sekarang ni... Sherlock Holmes: A Game of Shadows... this one sama production dgn yg first one.. pelakon pun sama....

Aku tersuka plak dgn cerita ni bile 1st time aku tgk kt HBO last couple week... Dalam masa yg sama yg 2nd Sherlock Holmes tgh ditayangkn kt wayang... aku mmg berniat nak tgk yg br ni kt wayang... tp x best le tgk kalau x tgk yg first dulu kan... so ada le pasang niat nak beli dvd... tetiba HBO keluar... apa lg record le... tgk 10juta kali pon boleh...

Sherlock Holmes ni watak dia mmg x boleh dipisahkan dgn bff dia iaitu Dr. Watson... Memang best friend giler2... smpi Dr.Watson nak kawen pon dia boleh hasut member tu dgn keburukan selepas kawen... mcm2 ler...

Watak yg dibawa kan oleh Robert Downey Jr. kalau xde adegan or dialog lawak bijak mmg x sah.... Mcm dlm Iron Man... dlm serius ada lawak yg xleh belah... sama juga dlm Sherlock Holmes ni... mmg lawak gila lah A Game of Shadows ni... mcm harem perangai nyer.... Lawak, Serius, Sedih, Touching... semua complete....

Aku tgk sensorang dekat Alamanda ms org tgh solat Jumaat... sempat habis... and aku smpi opis kul 3.15... Al-Maklum "BAPAK" aku punya opis le kata kan...Har har har har [gelak setan]..... Tp memang enjoy tgk citer ni...

Ending dia sedih coz Holmes mati lemas dgn watak Prof. Jahat tu... apa nama dia ek... lupa plak aku... tp [hihihihihihiiihhi] korang tgk sendiri lah... aku malas nak citer lebih2... Mmg best gilak...

Gi tgk cepat kt wayang..... Dari 5* aku bagi 6*.... amik ko terlebih2 plak... Bleh?
Ni sebagai pemanas... ni tgk trailer dulu...


siut la blogger ni ntah apahal button upload gmbr hilang dr pandangan... aku nak letak gmbr lah weh....
Di sebabkan aku xleh nak upload gmbr... aku letak trailer je lah...

Friday, 30 December 2011

Sediakan PAYUNG sebelum hujan

Jangan buat cam payung si Abun kena air br terbuka payungnyer.... Maharaja Lawak Mega punya penangan... Malam ni final yer... Confirm aku record je ni.... nak rush gerak blk PD mlm kang... sok pagi kitaorg ada program Family... Berfutsal bersama keluarga.... ish x sabar rasanya... lama x main futsal...

Lama x beraksi....
Aku mmg gila bersukan... tp semenjak 2 menjak ni dah lama x bersukan... badan pun dah x berapa nak fit... nak kata x sehat tu x de le... tp x secargas mcm ms aktif dulu... maybe i need to set a new target for 2012... Bila badan sehat dan cargas banyak penyakit yg boleh dielakkan...
Tapi yelah qada dan qadar, hidup dan mati, dan jodoh tu ketentuan Allah SWT... kadang2 tu jaga mkn, bersukan suma dah, senang ckp menjalani gaya hidup sehat dah ni... tiba2 dapat penyakit yg x tau dari mana dtg nyer... Ujian Allah lah tu.... Allah nak tgk mcm mana kita harungi ujian yang Dia turunkan... Bersedia atau tidak!!! bolos saja dinding itu!!! kita terpaksa terima lah....

Bersedia tu bukan dari segi rohani atau mental saje, persediaan dalam bentuk wang ringgit pun penting... sekurang2 ada saving utk membantu kita diwaktu susah... Duit tu penting... Memang betul duit bukan segalanya... tp mana nak dpt obat kalau xde duit... saving and insuran will help.


Skang dah canggih, coz dah banyak syarikat insurance yg offer insuran + saving... Maknanya, sambil kita membayar premium setiap bulan tu ada simpanan juga... So kalau lah kita bernasib baik tidak di timpa apa2 mala petaka sepanjang tempoh matang insuran tu, duit yg kita bayar every month tu x de le burn camtu jer....

Aku pun ada amik insuran + saving + medical card utk anak2 aku... Aku guna Prudential... RM100/person/month.... itu yang paling murah dari prudential... mmg pada aku xde lah murah sgt sebenarnya... tp in long term it will help you a lot... benefit yg ada tertulis dalam policy will help u a lot... That why saving and insuran tu sgt penting...

Aku amik contoh saudara terdekat aku yg secara tiba2 di diognose menghidap kanser level 2... Dia ibu tunggal yg membesarkan 2 org anak lelaki yang semakin meningkat remaja... keje salesman kat kedai barangan letrik... mcm mana lah dia nak tanggung kos Kimoterapi dan Radioterapi yang.................... hemmm... korang sendiri tau le ongkos nye berapa byk nak pki... bukan sikit2...


Kalau lah dia ada simpanan sikit, tidak pun insuran yg murah2 pun jd le... utk cover mana yg patut... at least ada le buat cover... and x perlu le nak menebalkan muka minta bantuan di sana sini...

Itu lah apa yg aku perasan terjadi dengan org2 kita... Dah terhantuk baru nak terngadah... mmg xsempat dah... Insuran mana yg nak accept premium dari org yg berpenyakit... nak mengharap bantuan org lagi le payah... kalau ada saudara mara yang berhati mulia Alhamdulillah la, tp kalau jenis yg selfish.... nak buat camne? nak x nak kena bergantung pada diri sendiri juga nak survive...


Kawan!! aku bukan nak promote Prudential ke apa, tp sekadar friendly reminder utk diri sendiri dan readers blog aku ni [kalau ada]... hari x sentiasa cerah, jadi sebelum hujan renyai, ke hujan lebat ke turun sediakan lah payung siap2.... supaya tidak le terhantuk dan terngadah lepas tu...

Dah byk insuran yg murah2... siap ada offer utk yg keje gov.... Amik jer, at least ada buat cover di kala susah...

Cara hidup sehat tetap kena amalkan, xkira le ada insuran ke xde... xleh ngelat eh... Kalau nak lagi sehat amik le supplement... Shaklee dari MySuperKids pun bagus2... semula jadi semuanya... xde drugs...
Boleh le bertanya pada K.Lina yer....

“Entri ini ditulis untuk cabaran #2 iPad MySuperKid yang direviu oleh Fazya Niza  dan ditaja oleh Vitamin Semulajadi