Followers

Showing posts with label My Cooking. Show all posts
Showing posts with label My Cooking. Show all posts

Friday, 4 July 2014

Macam2 PASTA

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

terlalu lama tidak berblog...
Pemalas sungguh...

Pastu tetiba nak cerita pasal pasta... poyo je lebih... sbbnye smlm masak utk berbuka MACAM nih...


Tapi aku x jumpa Rigatoni.... so pakai Penne je... yang seakan2 rupanya... boleh lah... Apa bendanya Rigatoni and Penne nih???
Ni yang aku buat smlm... susun pon xleh tegak sbb Penne dia serong2 kt hujung.. Rigatoni rata so senang nak berdiri kan dia... mcm gmbr kt atas tu...


Kat Malaysia yg command Spagetti, Macaroni,  lasagne, Fetucini, Angel Hair,... Mesti biasa dgr kan... spagetti n macaroni... or main masak je xyah amik tau nama dia pon xpe... xpenting... hahahhahaha....

Sebenarnya semua tu adalah Pasta.... yang menjadikannye berbeza hanya bentuknye saje... benda asas nye sama je semua... tepung and air...
Wikipedia kata ada 310 jenis bentuk yang mempunyai macam2 nama... 1300 nama yg di dokumen kan dari serata Itali... lain tempat lain namanye walaupun bentuk dia sama...


Ni antaranye... cer korang tgk... Yang atas sekali paling kiri n sebelah dia... biasa jumpa kan??? Kita panggil Macaroni betul???? tp derang panggil Pipette Rigate.... 1300 nama katanye...

Yang aku guna smlm adalah Penne... dalam gmbr ni pon ada 4 jenis Penne yg hanya di bezakan dgn size pjg n ketebalan sahaja... macam2 derang ni kan...

Aku mencari Rigatoni kt Tesco, mmg nan ado... mungkin kalo kt cold storage ada kot... Benda yang aku masak smlm tu derang panggil Rigatoni Pie... apa2 jelah mat salleh oi...

Ko ubah sket je trus jd nama lain...

Resepi suma sama je dgn lasagne... n lasagne sos daging tu adalah sama dgn bolognese... suma copy paste n tukar pasta je... pon boleh...

Ireng plak sket... tp xrasa ireng pon...

And that is what we call "The ART of Cooking"

Nota kaki: Masih belum terlambat utk aku ucap Ramadan Mubarak ya muslimin ya muslimat... Moga Ramadan kali ini lebih berkat dari yang sebelumnya...




Wednesday, 14 August 2013

Takoyaki yaw!!!




Atas permintaan ramai... aku terpaksa menulis semula di blog yg dah expired nih... (cheh!!! ramai lah sgt permintaan)

hehehhe... memember minta resepi Takoyaki jer.... aku dah berjaya merasmikan acuan takoyaki versi melayu... sebiji mcm acuan bahulu... tp dia bolat jer... besor plak tu... besar dr takoyaki pnya acuan lobangnya tu... mkn 4 biji pon kenyang dah....

Oh!!! ok resepinyer....

Bahan2 sosnye

1 cawan sos tomato
1 cawan worcestershire sos
2 cm halia ~ diparut halus
1 ulas bawang putih ~ diparut/tumbuk halus
¼ cawan gula

Sos nih boleh juga digunakan utk okonomiyaki... sama je... aku kurangkan gula, n tmbh kicap manis sbb nak jimat worcestershire sos tu... benda alah ni nyampah nak cr... Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan dimasak sehingga sos jadi agak pekat.Sejukkan sebelum dimasukkan ke dalam botol sos picit2 tu... sos ni juga tahan selama sebulan kalo simpan elok2 dlm esbok...

Bahan2 batter nye

1 cawan tepung gandum (kalau ada tepung takoyaki lg sedap)
350 ml air
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil garam..
1 biji telur

Bahan2 isinye

Suke hati korang nak letak apa... sbb korang yg nak mkn... aku letak crabstick, ayam, sosej pon boleh, octopus, udang, kobis cincang, daun bawang, and nak letak cheese pon boleh suka hati...

Cara2 nye

Bancuh suma bahan batter n gaul dgn whisker smpi sebati n x berketul... batter ni cair mcm nak buat kuih cara or ketayap... msk dlm jug, supaya senang nak tuang...

Panaskan acuan... n sapu minyak... agak2 dah panas tuangkan batter melimpah ruah pon xpe, n tabur segala isi yg korang nak letak td... pastu tutup sket dgn batter semula... biar msk n rajin2 lah terbalik n tambah batter biler perlu... kena pandai.. nak explain secara bertulis payah... ada baiknye korang search aje kt youtube byk video yg ada tunjuk cara2 nak terbalik2kan takoyaki... kalo buat sendiri boleh buat rangup2... guna api beso.. xpe... dia rangup di luar n moist di dalam... aku suka letak kobis bebanyak..

Bile dah siap, hidangkan....

Bahan2 yg biasanye org tabur atas Takoyaki sama gak mcm Okonomiyaki....
Serbuk nori (seaweed) aku xde yg serbuk aku beli yg keping2 pastu gunting jd slice2
Katsuoboshi.. (hirisan ikan bonito nipis macam kertas ) kt jusco ada jual
Mayonis
dan juga sos nye....





Bukan takoyaki aku ni... org lain punya....

So boleh le try yer....









Tuesday, 11 June 2013

Okonomiyaki 1st timer....

OKONOMIYAKI???
APo tuh???
Adik beradik Isa Miyaki ker???
Hahhaahahhahaa....
Ia adalah sejenis pancake Jepun yg diperbuat drpd sayur kobis dan apo sajo yg ko nak letak...
Okonomi bermaksud "apa yg ko nak"
Yaki plak maksudnya "msk" /"grill"
ni bukan memain nih... nih betul pnya makna ni... xcayo???
check sini
 

Dah lamo teringin nak buek bendo alah ni... tp xberkesempatan... smlm berjaya juga...
Dah berzaman aku beli fish flake tu... atau nama Jopun nye... Katsubuoapokobondoentah... hhahahahhha...
 
Camno nak buek???
Sonang yo....
Apo yg ada dlm esbok ko... buleh bubuh dlm menatang nih... dah namo eh "Apo ko nak?"
tp bahan utamo eh... musti ada:
Kobis
Tepung
Telor
 
Peh tu, ah... dipotong, dicincang kobis ko tu.... byk mana... suko hati ko... tmbh carot buleh, tmbh spring onion buleh, tmbh shitake buleh... apo yg ko nak tmbh ha tmbh... 
Pastu ko bancuh tepung gandum dgn air.. mcm nak buek cekodok tu... tp biar cair sket... mcm nak goreng pisang... msk hondashi, kalo xdo ganti dgn cube ayam/ikan bilis pon boleh...
kemudian msk le segala sayur yg ko dah cincang td...
dah jd cam nak buek cekodok kan...
 
oh!! lupa lak den... dlm tepung tu ko msk sket soda bikarbonat... pehtu kalo ko nak sedap, buleh gak letak isi ayam, daging, sotong, udang... apo yg ko nak lah...
org JOpun suko letak bacon...
Smlm yg den buek tu den lotak sosej yo... esbox den kosong... xmenyoping brg dapo laie...
 
Sosej tu, den goreng dulu dgn bwg yg den slice2...
Pehtu sediakan lah non- stick pan ko tuh... buh minya sket...
ahh tabur aduna yg cm cekodok td tu... buatlah ikut tebal yg ko suko...
buat nipis buleh, tebal bulih...
ok bile dah buh atas pan tu... lepek2kan dio... cam buek lempeng...
 
pastu susun le isi yg ko nak letak td kek atas dio... api kecih cukup... karang hangus lak.. agak2 dah msk, terbalik an...
biar 1 side lg msk.. pastu dah buleh hias dgn topping cam den buek tu... tabur sos okonomiyaki dgn fish flakes dgn mayonis dgn serbuk nori(seaweed)... sodap...
sos dia tu payah nak cr kt kodai... byk yg xsahih status kehalalannyo...
 
so nak selamat.. baik buek sendiri... sonang yo...
 
1cwn sos tomato/cili
1cwn sos whisterer (camno ejo eh xroti den) kalo xdo, kicap cair pun jadi...
garlic seulas (chop)
halia 1cm (chop)
1/4 cwn gula...
 
masakkan yo suma bahan smpi larut gula... n jd pekat sikit... dah siap...
 
cubo jgn x cubo...
 
 

Friday, 3 August 2012

Buka n Sahur ep:7

Hr Isnin, merupakan hr yg sgt x productive..... Kenapa? coz aku diserang ting tong yg melampau....
Buka tu aku just masak daging msk kicap pastu letak ayam goreng madu smlmnya dlm tu skali....


Nilah hasilnya.... tp disbbkan aku dilanda gas yg melampau... aku xlalu nak mkn byk pon... minum je ber jug2..... Smpi kemalam perut meragam x hengat... n d pg hr yg hening pukul 2pg tu... aku menghemburkan segalanya smpi ada darah2 skali dlm hemburan itu... peritnya tekak tuhan je yg tahu...... Sudahnya sahur aku takut nak mkn nc sbb tekak aku sgt lah sakitnya...

Buah anggur beberapa butir je yg mampu aku telan..... itu pun terhembur juga lepas tu... nasib x sakit tekak sbb anggur tu manis....
As a results aku MC terus hr tu... Hr Selasa bersamaan 11 Ramadhan.... membuta smpi ke ptg.... sblm En. Daddy g keje aku siap suh dia beli lah apa yg dia nak mkn buka nnt... sy x msk.... tp dia x beli... menyampah dgn jam katanya....
terpaksa le aku bangkit n msk macaroni goreng yg walaupun sedap... tp xsedap gak kt tekak aku.... mkn le sket buat alas perut.... mmg xde amek gmbr... tp ni macaroni yg selalu aku buat.... senang je...


Sampai le sahur sok pg nyer... benda yg sama gak kami hadap... tp boleh lah mkn dah.... sbb aku mkn ubat dulu sblm mkn... supaya x muntah selepas mkn.... huhuhuuhuhu... ubat yg sgt membantu... terima kasih Dr. Nabela......
Tp disbbkan lemak membuta satu hr pd hr selasa tu... aku xleh bgn lepas terlelap sahur tu... so extra MC for me... perut still x sedap... tp getting better la.... cuma aku malas nak g keje....
So duk lah kt rumah melayan hero n heroin aku berdua tu... tghari tu bw diaorang g Tesco cr makan n makanan....

Aku beli jenahak 2 block dgn harga RM7++.... mahalnya lah ikan... kalau lah ada sungai blakang umah, bleh mancing... jimat duit....
Menu berbuka 12 Ramadhan kami.... taraaaaa!!!!!!!!


Asam pedas ikan jenahak.... dgn sayur campur..... Asam pedas ni agak kaw sbb ada mangga muda dlm dia.... pergh marvelous... ko nmpk nafsu mkn aku dah kembali..... En. Daddy pon mkn dgn berselera.... tp aku masih agak susah nak menghabiskan sepinggan nasi.... tp selera n tekak dah ok lah.....

Sahur juga kami hadap lauk yg sama juga...... Asam pedas wajib kena mkn dgn kicap ok.....

Menu berbuka 13 Ramadhan..... yakni smlm.... hr Khamis....


Ni lah lauknya... Nasi putih panas2... mkn dgn sambal ikan bilis kering2 dgn terung..... utk budak2 aku buat sup suun + kentang + telur.... Diaorng mkn maen2 buat aku hangen..... malas nak letak gmbr... Jgn lupa ada balance asam pedam smlm sket.. Bile dipanaskan bau dia mmg menusuk kehidung.... Buah buahan pun ada... En. Jambu dan juga En. Mempelam yg masam...

Al-maklum dlm keadaan begini, benda yg masam je yg mampu menyedapkan tekak aku......
Mcm biasa sahur pg td juga kami bedal lauk yg sama sambil layan cite Super Hero yg bertajuk Kick Ass lakonan Nicholas Cage.... Watak dia Big Daddy... kelakar n sedih... + hebat....

Biasalah mlm jumaat kan kena ot, so aku x smbung tgk Jejak Rasul, tp terus terlelap sbb ngantuk ya amat.... kui kui kui.....

So just tunggu menu Berbuka mlm ni bersamaan 14 Ramadhan yg mubarak... sedar x sedar dah separuh bulan dah kita puasa.....

Alhamdulillah.....

Assalamualaikum....

Thursday, 2 August 2012

Buka n sahur ep:6

Assalamualaikum...
5hr hutang post....
x tertunai juga hasrat aku nak post entry hr hr pasal menu buka n sahur.... tp xper... hr ni kita ganti semua yer....
Weekend mmg payah nak online... kt umah dah terminate WiMAX... nak guna phone pon Maxis pnya line mmg x yah lah.... Call pun kadang2 1 bar je... baik xyah....

So budget hr Isnin, berpeluang aku nak post entry utk weekend... Isnin agak bz + aku diserang gastric yg mcm haram... kepala ting tong x hengat... Akibatnya 2hr mc Selasa n Rabu.... duk umah, mmg xde lah nak buat entry....

Hr ni letak apa yg teringat lah yer....

So last entry hr Jumaat bersamaan dgn 7 Ramadhan... kami buka....



Nc goreng my style... simple je ikan bilis dgn telur jer... Pastu aku buat kuih cara berlauk sket.... balance daging buat roti john tu.... dgn air kelapa.... pastu akak sebelah bg mee goreng.... baek hati betul akak sebelah.... tp aku x mkn pun mee goreng tu.... simpan buat sahur.....

so sahur pg tu mkn mee goreng dgn balance air kelapa..... mee goreng aku x amik gmbr, so pinjam je lah gmbr yg hr tu.....


ni bukan akak sebelah msk... ni yg version aku, puasa ke berapa ntah x ingat.... tp lebih kurang lah....

Buka hr sabtu bersamaan 8 Ramadhan... kami berbuka kt rumah ayah kt Kajang... Merangkap melawat ayah yg br lepas operate tulang belakang dia yg retak... seram aku tgk X-ray tu... Msk besi 4 batang kt tulang tunjang berhampiran tulang pelvik....

First time utk Ramadhan thn ni kitaorg g bazaar g beli mknn... Bazaar kt Jln Reko... tapak yg sama dgn uptown jln Reko... ayah request nak Laksam....tp prior tu requisition ayah tu beli mcm2 gak akhir... tu sbb aku seboleh2 nak avoid g bazaar.... apa yg dibeli....
  • Air tebu 2jug - RM8
  • Kuey Tiaw Goreng kawah - RM2.50
  • Bihun Goreng kawah - RM2.50
  • Karipap - RM2
  • Roti John - RM2.70
  • Laksam 2 - RM6
Total RM23.70 habis kt sana.... tp aku pnya mknn kuey tiaw goreng kawah dgn air tebu bercwn2.... tu jer... oh ye + karipap sebiji....
Kat rumah tu plak ada laksa goreng.... xlalu aku nak mkn dah... sebungkus keuy tiaw pon payah nak habes.. coz aku byk minum air.... yg ni xyah lah aku letak gmbr yer... kecuali kuey tiaw goreng ni... buat kecur air liur korang sket...



Sahur pg tu.... msk maggi Kari Sedap yg br tu dgn telur sorang sebiji.... dgn air nescafe... itu saja... terbangun dah kul 5 mana sempat nak msk beria-ria sgt... maggi pon sodap....


Lebih kurang camni lah maggi kari aku... tp aku x letak sayur... just telur je... ni gmbr pinjam dr google yer....


Buka hr Ahad bersamaan 9 Ramadhan....
Lepas sehari suntuk berjalan x hengat dunia... ke IOI, ke warehouse sale OK Baby, ke Hero... ptg tu aku msk ni.....


Nc ayam... simple jer..... sahur pun ulang lauk sama lah.... siap tapau utk breakfast anak2 dipg Isnin kerumah nanny nyer....

Ok lah... stop smpi sahur hr Isnin bersamaan 10 Ramadhan dulu k.... sbb dah agak pjg entry ni... nnt sambung blk....
Blogger pon dah mcm bengong xkasi aku nak kecikkan gmbr ni... so terpaksa mskkn menu buka hr Isnin, Selasa, Rabu dlm entry besok k....

Selamat berbuka semua.....










Friday, 27 July 2012

Sahur n Buka ep:5

Assalamualaikum.....
Smlm aku balik awal.... Niat hati nak masak senang je smlm... tp niat dr kelmarin yg nak buat roti john musti diusahakan juga.... dan berjaya....


Ini lah hasilnya.... dibuat drpd 2 biji roti hotdog..... hihhihi mmg bersepah je rupanya... janji sedap... roti tu tergaring plak sket....


Ni plak proses pembuatannya..... aku letak setebal-tebalnya... 3biji telur ni... almaklum homemade... kalau kt bazaar ramadhan tu nipis je dagingnya... mcm xde pon.... huhhuhuhu....


Aku x mkn nc smlm... just mkn 3 ketul roti john tu... n bergelas2 air kelapa... pastu xlalu mkn nc dah.... Nc ada.... En. Daddy mkn nc dgn lauk ni....


walaupun bukan gmbr mlm td, tp ni aku punya gmbr bukan pinjam google k... xcaya leh tgk kt entry "cencaru sumbat" ni yg aku buat ms buka last year.. mlm td aku buat camni juga.....


Utk budak2... aku buat sup suun dgn kentang... Kek Ebby panggil Mee... Ni gmbr pinjam, coz aku x amik gmbr.... n aku punya x letak pucuk or cili... just tumis bwg letak ikan bilis sket suun n kentang.... mmg favorite diaorang....

Mlm kul 11 in law aku dtg bw kakak ipar aku yg dah semakin teruk conditionnya... utk treatment session dia kt PPUM esok... dia bw dr umah, tembikai kuning yg dah siap dipotong dan juga msk asam pedas ikan jenahak dgn timun......



Sahur aku pg td.... lauk2 itu lah... ulang mkn ikan cencaru n lauk yg mak bw.... ada gmbr x eh? sat nak try google.....

x jumpa lah plak.... tp aku terjumpa gmbr ni.....


Gulai tempoyak letak timun.... ish ish ish... timun ada kt umah... tp ikan xde... ikan bilis pun boleh lah..... serius, favorite den ialah tempoyak... what ever type of cooking... yg mentah pon den sobat.... sedap nih....

Tp sayang En. Daddy x mkn tempoyak... kesian kan aku mkn sorang2 je tempoyak kt umah....
Akan jd menu mlm ni ke tempoyak? tggu jelah.....

Assalamualaikum......

Thursday, 26 July 2012

Sahur n Buka ep: 4

Assalamualaikum......

Smlm punya menu berbuka kalau ikutkan yang aku msk simple jer.... tp jd sgt mewah selepas ada sesi bertukar juadah dgn akak sebelah.... at first aku sebenarnya nak try buat roti john... tp disbbkan blk lmbt... n daging pon x sempat defroz.... pastu aku teringat plak kt hotdog ikea  yg RM3 + softdrink tu... so xjd buat roti john.....


Jd le menatang ni...... mustard pon xde... aku pki mayo je.... Tp xkan mkn hotdog je kan... So hotdog ni jd appetizer... n the main course is Ketiaw Goreng.... aku saje habiskan sebungkus ketiaw... sbb rasa malas nak msk sahur nnt... semangkuk penuh jdnya.... nin dia yg aku punya portion saje....


Cili jeruk kicap wajib ada ok.... nak kasi habis yg ni pon payah... sbb aku dah tala hotdog sebiji dulu.... Apa yg akak sebelah bg smpi jd penuh meja aku... Ni dia meja mkn aku smlm....


Akak sebelah bg semangkuk besar mee kari.... x berusik pun mee kari tu time buka.... Akak sebelah ni cam tau je mee kari dia tu dah jd favorite aku... every puasa dia akan buat mee kari n bg kt kitaorg.... mmg best sgt mee kari dia hokey....

En. Daddy pon dia tala ketiaw aku dulu... xmkn mee kari tu pulak... Alamatnye simpan utk bersahur lah mee tu.... aku terlupa amek gmbr mee kari tu solo solo.... tp xpe kita pinjam gmbr kt google kasi kecur air liur skek, biar semua org teringin nak mkn mee kari buka hr ni.....
jap eh... nak cr gmbr jap.....


Lebih kurang cenggini le mee kari akak smlm.... ada taugeh n sawi.... tp aku takut dah berlendir pg tu... so aku xletak.... kerang byk giler... yummey....

Air time buka tu aku minum cincau kelmarin jer.... ada lebih segelas besar yg aku dah sejuk bekukan... sgt fresh ok... pastu utk En. Daddy aku buat nescafe tarik ais kurang manis.... ni gmbr pinjam gak....


Ok lah.... itu saje utk sahur keenam dan buka kelima..... mlm ni xde idea lg.... nnt akan dipikirkan....
Rasa nak buat bahulu plak... huhuhhuhuhu.... stok raya nnt.... budget kureng utk beli kueh... kita buat yg simple2 jelah thn ni....

Assalamualaikum....





Wednesday, 25 July 2012

Buka n Sahur ep: 3

Buka smlm, buka ringkas je... habis masak siap boleh lelap jap... cepatnya aku msk... kui kui kui....
Berbuka hr ke 4



Di mulakan dgn kurma.... pastu minum air cincau... Beli cincau yg dlm tiub tu kt Tesco kelmarin... Cincau yg ada rasa laici sket.... Habis msk lauk, potong cincau ni....  Ini bkn gmbr sebenar... aku lupa nak snap.... Pastu mkn nc with ikan kerisi msk taucu dan juga sawi goreng bodoh2 jer..... Jambu tu bkn gmbr sebenar... Jambu yg aku beli kt pasar last week... yg smlm tu last biji pnya... Favorite Kak Ebby.... tiada buah lain yg dia mkn kecuali jambu....

Untuk sahur pun kitaorng ulang lauk sama... aku just msk nc... coz nc buka dah habes... Aku just tmbh stock sambal belacan yg aku dah buat 2 3 hr lepas gaul dgn tempoyak utk naek kan selera.....
Meh buh bkn gmbr sebenar..... aku sorang je yg mkn tempoyak kt umah tu......


Jd itu saje lah menu utk smlm... dan pg td.... mlm ni cadang nak buat goreng2 je.... nak goreng apa blum tau lg.....

Daaaaaaa...................

Tuesday, 24 July 2012

Sahur n Buka ep:2

Huhuhhuhuhu..... agak memberangsangkan visit kt blog kalau citer pasal mknn bulan2 puasa ni kan..... huhuhuuuhhhuu.....

So apa menu berbuka hari ketiga smlm?


Menu paling simple aku rasa... cost preparation take xsmpi half an hour.... Yelah, blk kul 5 tp smpi umah kul 6.45... apa je lg yg boleh dimasak dlm waktu yg singkat tu... goreng2 jelah kan..... Mee goreng basah dgn buah buahan.... kicap tu bahan wajib dlm mknn aku kot.... tp ni aku buat cili kicap.... huhhuuhuuu....
Air limau je.....

Menu sahur plak.... aku ter bangun kul 4.15... terus msk nasi putih.... mkn panas2 nasi putih mmg sedap.... pastu daging aku dah siap kuar kan dr mlm td lg... Aku buat daging goreng berlado jer... 1 lauk je pg td... malas nak bebanyak lauk... aku cuba utk berjimat cermat....


Pun aku mkn dgn kicap juga... Mr. Daddy dia tmbh serunding daging sket.... habis 1 1/2 pot nasi... mkn nasi panas2 mmg berselera....

Hari ni belum tau lg nak buka apa.... pikir jap lg lah... tp ikan kerisi dah defroz dah pg td... so hr ni probably menu ikan lah... msk apa belum decide lg...

Nak zuhur jap....

Assalamualaikum......

Monday, 23 July 2012

Menu sahur dan berbuka

InsyaAllah kalau x lupa aku akan update setiap menu bersahur dan berbuka aku kt dlm  blog ni hr hr starting from today....

Disebabkan aku br terpikir pasal ni hr ni so, siaran tertunda utk puasa pertama dan kedua akan di upload dlm entry ini saja.... so utk menu buka mlm ni dan sahur utk besok akan diupload besok lah....

Sahur pertama Ramadhan 1433,


Nasi putih bersama kerisi goreng dan jugak sambal tumis ikan bilis...... sahur berdua, n tetiba Kek Ebby bgn nak mkn juga.....


Buka pertama Ramadhan 1433,


First round mkn nasi putih dgn asam pedas ikan merah.... asam pedas musti mkn dgn kicap... 2nd round after terawih mkn bihun sup tulang plak..... air sirap+sunquick.... Buka dgn sepupu sepapat yg sgt ramai kt umah M.Long... terawih pun reramai kt umah jer.... so lepas terawih suma stock layan bihun sup utk 2nd round.....

Sahur kedua,



Sahur kedua x brapa nak selera sgt, ulang lauk buka kt umah MIL jer... tempe pon dah sejuk... tp bedal jelah... ada tempoyak aku boleh mkn dlm mata terpejam pon.... nasi putih dgn kuah kari sket je, ikan x mkn... kari musti mkn dgn kicap jugak....

Buka kedua,



Berbuka dgn PIL family, menu yg simple jer.... Aku mkn x byk coz ada problem dgn tekak+telinga sket smlm.... Air sirap n kurma sbg pembuka.... Coklat kinder joy ni BIL beli utk bebudak kecik suma tp Kek Ebby x mkn, coz dia nak mainan jer... so aku yg mkn... sedap n mahal menatang ni....
Pas mkn cekelet tu aku amik nasi putih dgn ikan gelama masin sket n batang keladi asam pedas tu + kicap mesti ada....

Sahur ke-3,


Balik dr rumah PIL dah lmbt... kul 11.30pm br smpi umah... n aku xde tapau pape pon utk sahur... Plus letih melampau x tau nape.... So sahur pg td aku just msk Mee Suah dgn telur jer.... simple n kenyang.... 

Ok... habis ganti siaran tertunda....
Nntkan menu berbuka mlm ni di entry besok k....

Selamat Berbuka semua.....