Followers

Tuesday 22 November 2011

Sabah day 2

Please refer to Sabah Day 1 utk yg br bc.... takut terpinga2 lak korang bc entry aku ni....

2nd day...

Aku bgn awal... belum kul 6 aku dah bgn sbb Ebby bgn nak kencing... Pastu terus xleh tido dah... Excited nak snorkeling hehehe he.... Dah xleh tido so aku pack beg sambil tgk tv.. Mereka ber3 masih sedap berdengkur... Jam br kul 6 tp aku rs cm dah kul 8 sbb matahari naik dgn pantas... Kul 7 br aku kejut diaorang... Siap2 n off to Jeti Jesselton... Walaupun xtau jln tp kitaorg berjaya smpi kt Jeti sblm kul 8... Parking kt tempat yg selamat... Xberani amik risiko coz kereta org... So byr le parking RM5 utk 5jam... Kitaorg smpi kt Jeti tu je dah ada org panggil2... Kena pandai tawar... Harga kt pamphlet, 2 pulau RM33 tp kitaorg dpt RM27... Ok lah tu.. Calculation seperti dibawah....
Ticket Boat : RM27 x 2 = RM54
Terminal fee RM7.20 x 2 = RM14.40 (yg ni mmg kena bayar utk g pulau, Island registration pon sama)
Island registration RM3 x 2 = RM6 
Snorkeling gadget & life jacket RM20
So total RM94.40 utk visit 2 pulau... not bad le...
Ms aku beli tiket Mr. Daddy ada beli cekedis and mineral... Xtnya plak brapa dia spend...
We all lucky coz byr n amik brg2 nak snorkeling je dah boleh terus naik bot... Dah ada beberapa org yg mmg dah tggu nak naik bot tu juga...

Off to Mamutik Island.... Diaorg excited coz boat sgt laju... plus angin kuat kena muka... budak boat tu pun kata cuaca x berapa best hr tu.. coz berangin sgt....

Budak boat tu plak bw laju giler... melompat2 bot tu dek ombak....

1st pulau ialah Mamutik...  MasyaAllah sgt cantek alam ciptaan Allah... Air dia sgt biru dan jernih... Syok giler tgk ikan dr atas Jeti... aku xtau kenapa aku x snap gmbr ikan dr atas jeti.... Maybe to excited... and xckp tgn nak pegang anak and beg lg.... yang Island registration tu bayar ms smpi kt pulau.... Kami n ada 1 family Korean yg pertama smpi kt Mamutik pagi tu... tukar je bj swimming kitaorg terus terjun... Tp take turn le nak snorkeling... Sorang snorkeling sorang tgk anak...  Please layan gmbr kami berseronok.... huhuhuuhuuuu...

    Get ready nak g snorkeling.....

Ameen x nak mandi sgt pun... dia excited main pasir jer....

Mr. Daddy tgk anak and amik gmbr aku g snorkeling

turn aku layan anak... Mr. Daddy snap 1 pic jap... pastu dia g snorkeling plak....


gambar kiri tu lah family Korea yg take turn snorkeling cam kitaorang juga...... ada tetiba pelampung Ebby bergolek jauh giler.... aku tgh snorkeling... Mr. Daddy tgk snap2 gmbr... x perasan dak Ebby g kejar jauh smpi lepas ke family Korea tu... Mak Korea tu yg tolong kejar and jerit Ebby... Nasib baik...

Mmg seronok kt Mamutik.... Air jernih nak mampos....


Si kenit aku 2org tu x mandi sgt pon diaorang main pasir je lebih... Lagi2 si Ameen...  Betul apa yg kebanyakan member n blog2 yg aku baca ckp... Manukan mmg cantek... Tp terlampau ramai org, dats why susah sket nak dpt tgk ikan... Tp kt Mamutik senang giler nak nmpk ikan... Cute giler ikan2 tu... Aku berjaya nmpk Nemo 3 4 ekor... Cute giler... Kalau le camera aku leh msk dlm air dah lama aku amik gmbr semua ikan2 cute tu... One more thing kt Mamutik xyah pki life jacket pon dah leh nmpk ikan coz ada byk coral yg berhampiran pantai.. air kt paras pinggang je pon dah leh nmpk ikan.... Tp mungkin sebab kitaorg smpi awal n xde org lg kt Mamutik tu... So ikan2 tu xlari lg... Air dia pun lebih jernih dr dekat Manukan...
Sejam lebih lepas kitaorg sampai br le ramai tourist smpi kt situ... yg pki bikini melambak... pergh diaorang punya excited nak terjun x hengat.... mcm batak pun ada gak aku tgk... aku pun first time gak... tp xde le camtu.... kui kui... sempat lg mengutuk.....

Kul 10 kitaorg gerak ke Manukan plak.. Manukan lebih besar dr Mamutik and masa we all smpi tu dah ramai org dah... sekali lagi aku ralat coz aku xde amik gmbr kt jeti pon.... ni jelah 1 1 nye gmbr kt jeti... x ade aku ngan Ameen kan? itu maknanya aku snap gmbr ni dgn sblah tgn lg dukong Ameen... so imagine sendiri le... dgn bj basah2 tu... mmg x dan nak ber photo photo sgt lah....

Ni jeti kt Manukan... jauh gile nak smpi ke pantai.... smpi sini xyah bayar RM3 dah... coz kt Mamutik dah byr....
Kalau nak tgk ikan dekat ngan Jeti boleh nmpk dgn jelas... Kalau dekat2 dgn pantai payah sket nak tgk.. Kalau bg roti dtg le diaorang.. Tp dah terang2 ada sign no fish feeding... Tp diaorang bg juge.. Tu sebab le air dah x berapa nak jernih yg dekat2 dgn pantai tu... aku dpt le tgk ikan kt Manukan tp aku tumpang sekaki kt cine yg bg ikan mkn roti... Hahahaha aku xmelanggar peraturan kn?

Nasib kitaorng g Mamutik dulu, sbb mandi kejap je tetiba hujan kejap... Aku bg mandi budak2 ni pastu lepak mkn2 sambil borak2 dgn cine dr ss3.. Cine tu sgt ramah... Smpi bj kering... Ameen sempat tido... Dah mandikan budak2 aku x turun laut dah.. Coz xtau kenape msk2 je kejap dlm laut bdn aku gatal2 malas terus nak msk blk... Just lepak2 sambil layan bunyi ombak n skodeng mat salleh handsome... jom layan gmbr kt Manukan plak....

Pantai dia mmg cantek.... Manukan bersebelahan je dgn Mamutik... yg kt sebelah sana tu Mamutik lah...

Ala2 baywatch... kui kui kui.....

Dah keletihan.... Minum susu and makan maggi dulu... itu je benda yg dia nak... terpaksa bg coz dia xmkn apa2 yg heavy pon lg.... Mr. Daddy amik sket dia marah...

Ameen dah kepenatan... bg susu je, terus lelap... time utk aku plak mkn...

random snap... ntah sapa2 ntah tu....

Mkn kt situ standard harga pulau la... Aku belikan  Ebby Maggie cup.. Coz dia xnak mkn nc.. Maggie cup and setin 100plus = RM6.10 mkn nc aku ngan Mr.Daddy RM7 sepinggan... 

Kul 12 pun kitaorg grak blk ke Jesselton... Blk bilik jap mandi2, coz kitaorg just siram2 je kt Manukan tu.. Xmandi n salin bj pun...  Pas mandi kitaorg cr pasar Filipino... Berjaya beli belah  dgn byknye... Singgah dikedai pertama beli t-shirts, rantai mutiara utk Ebby, tasbih 2 utk ayah yot & ayah jalil, key chain & fridge magnet total RM290...

Sblm tu singgah kedai ikan masin beli ikan tenggiri  masin jeruk 2 ekor RM50.. Lepas tu singgah kedai lain plak  beli bj utk anak2 buah & monyet 2 ekor spend RM185...  Kedai seterusnya habis RM150 utk keronsang dan butang bj melayu... Pastu blk n singgah kedai beli beg utk isi brg2 shopping tu.. Harga beg RM6 + air 100plus RM1.60... Parking Rm0.85 jer byr kt pondok... Sakan giler shopping kan... bukan selalu....

Pastu blk n berehat.... Mlm we all mkn di TCRS coz budak2 mkn x tentu arah... Kesian diaorang.. Parking RM2, mkn RM31.50... Jln2 kt keliling situ and blk..  Mlm layan anugerah skrin.... and for my kids diaorang main le kt dlm bilik yg comel tu.... ada video diaorag main and layan performance kt Anugerah Skrin live tu... aku try download tp lama bebeno... so aku malas nak upload... tgk le kalau aku rajin nnt aku upload....

Ok... rasanye entry ni cam dah panjang sgt aku nak sambung ke Day 3... so sila tunggu entry seterusnya utk Day 3 report yer.....




No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...