Followers

Saturday 12 November 2011

O.T.A.K = B.R.A.I.N

Otak manusia merupakan bahagian yang paling kompleks dan paling kurang difahami dlm anatomi manusia. Terlalu byk yg kita xtau pasal otak... tp aku just nak share 10 fakta menarik tentang otak kita yg sgt unik ni....

1. Nerve impulses to and from the brain travel as fast as 170 miles per hour.
Pernah x korang terpikir mcm mana kita boleh bertindak balas dgn sgt pantas dgn perkara2 disekeliling kita? Ia disebabkan oleh pergerakan Super Speed impuls saraf dari otak kita ke seluruh badan and sebaliknya, membawa tindak balas pada kelajuan kereta sport berkuasa tinggi.



2.The brain operates on the same amount of power as 10-watt light bulb
Biasa tgk imej kartun mentol lampu kt atas kepala bile dpt idea kan? Otak kita menjana tenaga yang banyak sama mcm mentol lampu kecil walaupun tgh tidur.


3.The human brain cell can hold 5 times as much information as the Encyclopedia Britannica.
Atau mana-mana ensiklopedia lain lah. Menurut para saintis di merata dunia, kapasiti simpanan otak manusia dari segi elektronik dianggarkan antara 3 atau bahkan 1000 terabytes. Arkib Negara Britain, yang ada lebih 900 tahun sejarah, pun hanya menggunakan 70 terabytes. Ini menjadikan kuasa memori otak manusia super hebat.

4.Your brain uses 20% of the oxygen that enters your bloodstream. Otak kita hanyalah kira-kira 2% sahaja dr keseluruhan jisim badan kita, tetapi ia menggunakan oksigen lebih daripada mana-mana organ lain dalam badan. Ia menjadikan otak amat mudah terdedah kepada kerosakan jika kita kekurangan oxygen. So make sure korang bernafas betul2 yer...

5. The brain is much more active at night than during the day.
Mcm x logik kan? Kesemua aktiviti2 yg kita lakukan waktu berjaga disiang hari sebenarnya tidak lah menggunakan tenaga otak yg byk berbanding dgn penggunaan kuasa otak bila kita tidur. When you turn off your brain turns on. Ahli Sains tidak dpt memastikan kenapa fenomena ini berlaku. jd please appreciate kerja keras otak anak di malam hr supaya korang dpt sweet dream every nite...

6.Scientists say the higher your I.Q. the more you dream.
Walaupun ini mungkin betul, tp tidak bermakna IQ sesorang tu rendah jika korang x boleh ingat mimpi korang. Sebab kebanyakan daripada kita susah utk mengingati mimpi masing2.



7.Neurons continue to grow throughout human life.
Selama bertahun-tahun lamanya, saintis dan doktor berpendapat bahawa tisu otak dan saraf tidak akan dapat tumbuh semula. Walaupun ia tidak bertindak dalam cara yang sama seperti tisu di bahagian-bahagian badan yg lain, neuron sebenarnya boleh berkembang dan tumbuh semula sepanjang hidup kita.

8.Information travels at different speeds within different types of neurons.
Tidak semua neuron itu sama. Terdapat beberapa jenis yang berlainan dalam badan dan kelajuan setiap jenis neuron berbeza. Ada yg mempunya kelajuan 0.5 meter/saat sahaja atau secepat 120 meter/saat.

9.The brain itself cannot feel pain.
Walaupun kita biasa dgr tentang mind control over body. Hakikatnya otak kita mmg x pernah rasa sakit. Ini kerana otak tidak mempunyai reseptor sakit dan tidak boleh merasa sakit.

10. 80% of the brain is water
Jd sila minum dgn byk to keep your brain hydrated.


Kenapa aku bercerita pasal otak? sbb selepas katam cerita Mr. Brain aku rasa sgt kagum dgn otak manusia... so saje je cr info2 menarik pasal otak... cerita tu juga ada byk info menarik pasal otak...



bersyukurlah dan muhasabah diri lah... sebab ciptaan Allah ni sgt hebat...

1 comment:

  1. Saya sebenarnya penggemar tokusatsu & anime tp sesekali sk dorama jg, terutama serial detektif spt Mr. Brain ini. Selain itu jg suka BOSS I & II, shinzanmono, deka wanko, dll. Mr. Brain ini ada season 2 nya g' yah?

    ReplyDelete

Budak Comel yg komen...