Followers

Friday 14 January 2011

Ebby vs Ameen

Org kata x baik compare2 or bezakan anak... ish aku bukan beza2 kan anak aku.. sayang aku sama rata je kt diaorang.... entry ni just sbg rujukan aku jer.... apa yg aku nak compare kan between Tecik2 Molek dgn Bolat2 Encem ialah perkembangan fizikal, dan motor diaorang... bile start meniarap, mengesut, menjulur, merangkak, tumbuh gigi, jalan, 1st word dan sebagainya...
P.O.B: Dua2 lahir kt Putrajaya…


D.T.O.B: dua2 lahir pagi… Ebby kul 6.19am.. Ameen Kul 9.04am… Ebby bulan 9 Ameen bulan 3.. thn dah tentu lah lelain… Ebby 2008 Ameen 2010

Birth/Current weight: Ebby 2.74kg Ameen 3.63kg dekat sekilo beza… tgk gmbr kt atas ni korang tau le mana satu Ameen mana satu Ebby. Sekarang berat mereka sama...tu sbb nama Ebby "TEcik2 MoLek" dua dua org berat 9kg++ tunggu lah next check up... tgk Ebby naik byk x beratnya... sbb skang dia giler minum susu... xsmpi sejam... "mommy nak susu" br nak duduk kejap "Mommy kakak bushuk" berak plak.. elok habis cuci minta susu lagi... hadeh...

Breastfeed: Ebby xreti hisap, Ameen hisap dgn jayanya smpi nipple den berdarah… oww!! Supply utk Ebby xbyk so terpaksa campur susu formula. 2 weeks je dpt breasfeed, after dat langsung xkuar susu dah… sedih masa tu… Ameen punya rezeki lebih murah, sebulan gak dia dpt breasfeed. Pastu aku terpaksa stop bg coz aku kena penyakit kulit yg menyebabkan aku kena mkn ubat yg boleh bg effect kt Ameen kalau dia breasfeed. So bile dah lemak minum susu formula, dia dah xnak minum susu badan dah.. bila dah xde stimulator susu pun makin kurang… Ameen sempat breasfeed smpi habis pantang je... dlm 2 bln...

Start bergolek2 and meniarap: Ebby mula dlm 3bln… Ameen 2bln dah bergolek2… Budak dua org ni xmenjulur… diaorang dari meniarap begolek2 n terus angkat bontot…


Buat pondok/posisi merangkak: Ebby lmbt kot, dah 6bln br start buat pondok kalau xsilap aku. Ameen very the faster one. 4bln dia dah buat pondok and 4bln ++ dia dah start step merangkak..

Merangkak/memanjat tangga: Ebby start merangkak umur 6 bulan. once dia start merangkak dia terus merangkak dgn laju and panjat tangga pun ikut suka hati dia.. dia anak first so dia merasa lah jatuh tangga 2 3 kali… biler dia kena teruk tu kitaorang terus beli safety gate… Alhamdulillah Ameen belum jatuh tangga lagi… Belum 5bln Ameen dah merangkak, hebat kan… superb laju… dia dah pandai pnjt tangga gak… tp once we all terlupa nak tutup gate jelah.. tp belum pernah jatuh lagi…


Tumbuh Gigi: Ebby umur 6bln dah ada 2btg gigi bawah… menjelang umur 11bln gigi depan dah penuh.. Ameen plak umur 7bln++ br start keluar gigi bawah 2btg serentak.. org kata budak2 ms tumbuh gigi selalu demam teruk… Alhamdulillah.. budak 2 org ni xdemam pon ms tumbuh gigi… Gigi Ebby skang dah penuh, geraham suma dah complete… Ameen dah ada 4btg pd usia 10bln… one more thing Ebby xpandai menggigit org… dia mcm geli nak gigit org..

gmbr ni dia amik sendiri
Bab mkn: Dua2 org ini start mkn masa umur 6bln.. aku ikut nasihat pakar… mereka xsuka mkn benda lembik.. kebanyakan budak yg aku jumpa suma suka mkn whipped potato KFC… anak aku xsuka… dua2 org xsuka, mcm geli geleman.. aku xbg diaorang mkn nestum or bubur lelama 1bln je kot… xkuasa nak tanak bubur.. once gigi dah ada aku terus bg nasi panas yg aku penyek2 sket… letak sup sket… Alhamdulillah xde masalah perut.. sbb mereka minum susu Mamex gold dan Mamil Gold… mahal lah susu ni… skang ni nak tggu bulan 3 so boleh bg susu yg sama utk ini 2 budak ini… Bln 3 Ameen dah 1thn so dah boleh minum susu Ebby..

Berjalan: Ebby start bertatih umur 10bln++ dah nak 11bln gak lah... Ameen belum jalan lagi... tp dia dah start berdiri sendiri... tinggal nak step je... Ebby start masuk walker umur 7bln... dia kecik molek, kena letak bantal kt belakang.. Ameen disebabkan dia agak besar n merangkak agak cepat.. umur 5bln aku dah letak dlm walker... nurse kt klinik kerajaan tu x galakkan guna walker... tp better le dia duk dlm walker pada aku.. sbb nyer dua2 kaki kutip + masuk mulut...

Ni budget terror lah ni... bersenggayut kt walker... Semua gmbr belah kiri adalah Ebby dan semua gmbr belah kanan adalah Ameen... so setakat ni tu jelah yg boleh di list kan.. seronok tgk budak2 membesar...

Anak2 korang camner? adakah mereka mengikut phase2 yg kebanyakan pakar2 senaraikan atau, diaorang ada phase tersendiri?

3 comments:

  1. hihi..comel.posing yg hampir sama.

    ReplyDelete
  2. tak sabar nk tunggu entry ebby Vs ameen Vs xxxx.. hahaha bile gamak nyer yer puan add? ngeee

    ReplyDelete
  3. Aen: rilex2 lah dulu.. belum berdiri betul lagi ni... ko tu cepat sket...

    Isabelle: mmg saje amik pic yg hmpir serope...

    ReplyDelete

Budak Comel yg komen...