Followers

Monday 31 January 2011

Bil Astro naik lagi......

Musti ramai yg x perasan... yelah skang kan dah moden... ada certain2 org malas dah nak tgk bil yg smpi umah tu... sbb dah dah bayar guna standing instruction kt online banking je, x pun auto debit je kt credit card... musti ada yg x perasan....

Aku punya bil dr RM71.95 jd RM76.95... naik RM5.... Punya lah menyumpah Astro... semuanya gara2 gov tax 6% yg selama ni xde dlm bil tetiba dah dikuatkuasakan dah skang....

Musti semua org maki2 Astro kaw kaw punya.... tp hakikatnya Astro adalah mangsa keadaan... Astro kan br je naik kan bil 2010 hr tu.. xkan lah diaorang bodoh nak naik kan lagi... kenaikan bil ni bukan angkara Astro ye kawan2...

Sebenarnya, gov yg secara tiba2 mahu dan minta Astro mengenakan cukai perkhidmatan kepada subscribers nye... Astro yg merupakan pemegang lesen terpaksa akur dgn kehendak kerajaan kena le letak charge tu kepada subsribers... utk mengelakkan penalti...

Service charge yg dimaksudkan ni sama le dgn service charge yg korang kena bayar kalau mkn kt restoran yg ada service charge tu... dulu kita bayar 5% je utk gov tax betul x?... skang dah naik kepada 6%...

Tax sana tax sini... cukai sana cukai sini... cukai pintu, cukai kereta, cukai taksiran, cukai tanah, mcm2 jenis cukai lah... cukai pendapatan lagi... letih lah bayar cukai... tp depa sebok duk kata "kerajaan xde duit, kerajaan xde duit"... xtau le kemana perginya duit2 rakyat tu ye....

mana le nak ada duit kalau, duit peruntukan suma masuk poket2 Yb Yb je yg lebih...
Aku paling nyampah satu lagi benda... TOL... negara lain xde pun bayar2 tol... nape kita kena bayar tol?
Konon nak tampung cost maintenance, tp jln lubang sana lubang sini jugak... berombak sana berombak sini gak...

Pasal subsidi minyak, lagi menyakitkan hati, kalau ikut logik lah kan... Malaysia ni negara pengeluar minyak. Bila harga minyak dunia naik, kita lah yg untung sepatutnya... tp kemana pergi keuntungan tersebut, kenapa mesti subsidi diturunkan? wujud ke subsidi tu sebenarnya?

Ntah lah... aku sebenarnya xsuka nak pikir2 pasal benda2 complicated ni... tp bila dah terpikir, ko jadi sakit hati... ko jadi marah... penat keje bertungkus lumus... duit ko habis dek nak bayar cukai jer... tp in return habuk pun ko x dpt... benda2 mcm ni pun boleh jadi salah satu faktor org ramai yg mati muda skang ni... pasal apa? tension... marah... bila marah darah naik, bila darah naik silap2 boleh kena strok.. x kiuk kt situ tetiba..

Jgn pandang temeh benda2 cm ni tau...

Itu lah sebabnya aku xpernah kisah lah sapa yg pegang kerajaan kita sekarang... lantak lah... pembangkang ker, kerajaan ker, sama je...  aku bukan nak tuduh semua org x jujur dlm parti2 ni... tp aku boleh jamin mesti ada antara mereka2, yg masuk beberapa % dlm poket memasing... korang ni tamak ek? gaji dah beribu2 tp tetap nak jugak amik duit org...

nyampah lah aku nak ckp pasal ni lagi.... tutup lah topik ni...

8 comments:

  1. giler daring ko cite camni...haha..tapi I like!! aku pun setuju...bil aku lagi naik 6 hinggit lebih..menciks..

    ReplyDelete
  2. nko baru sedo ke ad?? masalahnya selagi ade pengampu2 tu sume.... yg miskin ni akan bertambah miskin...yg kaya akan menjadi lebih kaya :)

    ReplyDelete
  3. bukan br sedar... dah lama dah... cuma malas nak pikir... ni dah terpikir buat aku sakit hati ni...

    ReplyDelete
  4. hr ni minyak naik dah lagi seposen... hampeh tul lah...

    ReplyDelete
  5. Kalau dapat kat DAP baru korang sedar, Melayu semua dijadikan anjing

    ReplyDelete
  6. Akhirnya kerajaan mengalah dengan astro. saya call astro tadi, biasa saya bayar RM53 termasuk cukai kerajaan, bil bulan sembilan naik gila kepada RM59.95. Akhirnya saya tutup astro cari parabola.

    ReplyDelete
  7. Br 59.95 sy punya dr 76 jd 90 skang ni dah jd 100 lebih... hampeh tul lah...

    ReplyDelete

Budak Comel yg komen...