Followers

Tuesday 6 November 2012

60 hari selepas pemergiannya.....

Pejam celik pejam celik... hr ni msk 60 hari kakak ipar aku pergi bertemu kekasih sejatinya.... Al-Fatihah....

Aku pun x ingat aku ada post apa2 cerita pasal arwah kt blog ke tidak... tp xpelah... biar aku cerita kan serba ringkas pasal arwah....

Dia mmg masih muda... She just 34 this year.... muda lagi kan... MJ (Mak Janda) anak 2org... huuuhuhu... Dia ahli keluarga En. Husband yg pertama sekali aku jumpa.... aku selalu lepak umah dia ms bercinta dulu... ms tu belum jd MJ lg....

Dia penghidap Servical Cancer... mmg pembunuh no 1 wanita di Malaysia... stage 2 ms first time detact... itu pun setelah almost a year dia ada masalah bleeding yg serius ms period... and setelah kitaorg gesa utk buat check up..... alangkah bagus kalau dia dgr ckp ms tu... bleh detact awal...xpe lah dia dah xde pon....

Treatment start August 2011... 1st day puasa kitaorg teman dia kt spital n buka kt sana... tp ms tu dia masih kuat n xnmpk cam sakit pon....Dr. suggest buat 2 treatment serentak... Kimo and radioterapi serentak... so bulan puasa n smpi raya tu dia mmg duk kt umah aku, coz treatment kt PPUM hospital... Kami adik beradik lah yg sama2 hantar n amik dia setiap kali treatment... cost rawatan plak kitaorg tolong lah mana yg mampu... ms tu dia keje lg... n dia ni jenis yg sentiasa jd kesayangan bos kt mana pon dia keje... so byk juga bantuan dr bos dia ms tu... Dia keje sales promoter kt Singer menawan keluarga bahagia.... selain bantuan dr bos, kitaorg tolong dia usaha minta kt baitulmal dan JKM... sbb dia mmg layak dpt bantuan sbg ibu tunggal... duit KWSP dia pon berjaya dikeluarkan tuk support mana2 cost rawatan yg perlu...

Lepas habis kimo n radioterapi fasa 1st tu dia blk duk PD n keje blk... dekat 3bln gak dia keje... tp bos dia xkasi keje berat2... bagus betul bos dia tu.... n every month kena check up lah... Msk 4th month tetiba dia start sakit2 kt kaki... Bile g scan... n damn, that thing dah merebak ke merata tempat... yg xpernah nmpk pon ms every month check up tu... tetiba Dr declare is already 3 and going to be 4th stage.... laju gile sel cancer tu merebak....

Treatment disambung... start 2nd phase utk kimo... dis time agak kuat dos yg dia terpaksa terima... rambut start gugur... yg first dulu xde pon... n seperti yg semua tahu.. kimo tu mmg melemahkan... seluruh badan dia x mampu tampung dos tu... every time nak kimo terpaksa admitted sbb darah x cantek... hb kurang lah, kalsium tinggi lah... tp dia berjaya gak habiskan 2nd phase tu...

Lepas tu Dr suggest utk amik 3rd phase kimo pulak... 3 session je kimo tu... dia just berjaya smpi 2nd session je... 3rd session dia sendiri dah give up nak amik... sbb terlalu seksa... Dia terpaksa bergantung dgn morphine utk bertahan... n masa tu, dia dah xboleh berjalan langsung dah... kaki membengkak... dah start pki adult diaper... coz mmg xleh bergerak langsung... Ms tu lah br aku terasa Ya Allah besarnya pengorbanan mak n ayah... MIL and FIL lah yg jaga dia, mcm jaga dia ms kecik2 dulu...

Sedih bile mengenang kan keaadaan ms tu... Anak dia 2 2 org periksa tahun ni... sorang UPSR and sorang lg PMR.... Yang paling sadis... dia pergi pd 8 September 2012... and UPSR is on 11 September 2012... and PMR next month... hopefully anak2 buah aku yg cerdik2 tu x terganggu lah emosi nye ms nak peksa hr tu...

Yes dia meninggal 21 hr raya... and aku ingat lg... seminggu sblm raya, dia admitted... n 3 hr sblm raya, aku n husband keluar opis awal semata2 nekad utk dischargekn dia dr hospital... no matter what.... Dr. mmg selagi boleh nak dia duk hospital gak.... nasib Dr tu professional.. berjaya juga bw dia keluar pas buka mlm tu... buka pon cam x buka je... janji dpt bw dia blk.... Supaya dia boleh beraya kt rumah dgn anak2 dia... n one more thing... ms tu kesian giler kt mak... dia tido atas lantai tau ms jg dia kt spital... drpd xsakit pon boleh jd sakit org tua tu...  kesian dia... Jasa ibu mmg x terbalas dek kita kan.....

Alhamdullillah tindakan kami tu betul n ternyata mmg raya kali ni raya terakhir utk dia....  n aku x nyesal gaduh n tanya mcm2 dgn Dr. tu.... pastu nasib baik ms tu ada lah duit sket... sbb Dr. tu xkasi bw blk naek keta... terpaksa sewa ambulance... n it cost us RM400++ dr PPUM ke PD.... mahal kan?

Panjang juga serba sedikit pon... huhuhuhuhu..... menitik2 air mata aku ms menaip nih... sedih n rindu pada arwah yg mmg rapat dgn aku...

Aku terkilan satu benda.... Close death relative leave aku di reject sebab sister in law x di kira close relative dlm terms and conditions opis aku nih.... x pasal2 dia amik AL aku utk ganti kan..... aku xkisah dia amik AL aku... yg aku kesah... n terkilan kenapa adik beradik spouse x dikira close relative... Adik beradik ipar dah jd cam adik beradik sendiri kan.... sedih aku...

So ladies out there... silalah g buat check up... pap smear terutamanya... supaya cancer cancer yg suka kt org perempuan ni x menyerang kita di usia muda...

Roslina Binti Abd Jalil, terima Al-Fatihah dr aku utk bekalan mu di sana... semoga ko tenang di alam br mu.... Ameen....

 
 
 
 






No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...