Followers

Saturday 10 March 2012

ROB atau Registration of Business

Pada tanggal 29 Februari 2012 aku berjaya mendaftarkan perniagaan aku yg diberi nama D'Mulut Services....

Perniagaan apa?
Macam2... aku register, menjual makanan dan minuman, perkhidmatan katering, perkhidmatan homestay dan menjual pakaian....

Senang je.... sebelum pergi ke SSM tu standby 3 atau 4 nama utk perniagaan korang tu.... atau pun korang buat carian je kt SSM e-info... kena ada account ler... utk aku xde problem utk buat search coz aku mmg dah acc yg dibuat atas sbb kerja... xkena bayar pon coz korang just tgk list of biz yg ada kt Malaysia ni yg kena dgn nama yg korang taip tu... kalau dah ada nama yg sama so korang xleh guna lah.... cari le idea nama yg lain....

Utk nama D'Mulut... xpernah ada org guna lagi.... lucky me... D'Mulut tu idea my sister... dia kata kalau org nak ajak mkn cth "nak mkn ktne ni?" so jawapan "Di Mulut" sgt lah sinonim kepada org yg suka bergurau.... mkn kt mulut lah... so xlama lg akan ada kedai nama D'Mulut... so kalau dah sebut camtu kena lah datang kedai aku.... hihhihhihhhihihihi....

So hr tu aku pegi SSM kt PWTC... dlm building The Mall yang skang dah tukar milik kpd Sunway.... lama dah x g sana... sgt senang... Pukul 11 aku msk kt dlm SSM di tingkat 16... msk2 terus amik borang.... isi borang 10min... habis isi borang br amik no... elok aku nak duduk je no dah panggil... cepat... padahal ramai org gak la masa tu....

So bayaran RM70 saje.... kena renew every year ye..... settle bayar suma, kena tunggu le utk amik korangnye certificate tu…. Td aku msk kul 11.00 kul 11.45 aku dah kuar dah… dan dah siap pon sijil aku…

sijil ke dia panggil? Ntah le… skang diaorang dah x print atas paper kuning lg dah… mcm simple sgt sijil tu atas A4 putih jer... aku perasan ada India tu dia tnya kt org kaunter tu... "is it suppose to be like this? (sambil tunjuk sijil lama dia) why white A4 only?"

Jenuh le org kaunter nak mengexplain... kt kaunter register td dah ada notis dah bgth dia print atas A4 je... xbaca lah tu....

A4 ke kertas kuning ke x penting.... yg penting i've made my move... now i have my own business....
Maybe this is the key to my success... chewah... so start from 29 Februari 2012 my business start with my frozen food and my kids appearel sales.... its one of my ikhtiar utk mencari duit modal.... End of this month i will menyeberang ke seberang mencari produk2 yg menarik utk dipasarkan.....

Pray for my success friends....

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...