Followers

Saturday 3 October 2009

Inilah akibatnya...

This is a story about my Aunty i call her Oteh.... She is a teacher at one private school at Subang... Citer ni bukan nak membuka pekung di dada... cuma utk di jadikan pengajaran buat semua... Its a long story... but its ok... i'll make it short...

Oteh is 30++ years old... Married with 5 kids... Older son age 18... Youngers son age 8.. All her kids was baby sit by my grandma.... So everyday she will send her kids to my grandma house... Before this her husband was working as a manager at one private company... due to certain reason he resigned his job and being unemployed... at age early 40, its hard for him to find another job... pulak tu, dia ni jenis yg memilih, mengada-ngada dan xtahan maki... kena sikit ngan bos resign... xpernah ada keje yg bertahan lama... paling lama about 3 month... so every day Oteh hantar anak2 kat rumah nenek, dia akan ikut skali... breakfast n then bawa surat khabar ke hulu kehilir, looks like a person who looking for a job lah... Lunch blk mkn kt umah nenek, dinner when oteh blk dari tusyen or what ever kelas tambahan yg dia buat for extra money dia pun balik... mkn2 anak beranak pastu blk umah sendiri... They live like this for almost 10 years... if i'm not mistaken lah...

Atok pun dah naik menyampah ngan perangai dia, x bolehlah ternmpk muka my uncle ni... confirm dia maki... "Bangkai Bernyawa" itulah gelaran yg atok bg kat dia... selama hampir 10thn tu, Oteh lah yg bertungkus lumus menyara keluarga tu... dgn duit tusyen dia... nasib baiklah student dia semua loaded2 and xnak kalah semuanya anak2 dato'... 1 hour = RM200-RM300... maksimum 5 hours per day, 3-5 days per week...

Alhamdulillah... aku tak pernah tgk anak2 dia kebulur lah selama ni... pakaian suma complete, xde yg cikai2 branded sumanya... duit dia sorang tu.. tanpa ada bantuan dari sisuami... setiap anak dia ada insurance paling koman sebulan RM100-RM150 seorang... Ayah aku pun xinsurance kan anak2 dia...

As a man call husband n father to 5 kids, patut ker my uncle leave all the burden to Oteh? patut ker? Dalam Islam pun ada kata "mencari nafkah tu adalah tugas suami"... kalau dia dah xde ker, hilang ker, lari ker lain cerita lah... My step mom tetiap tahun wajib minta 3 pasang baju dari my dad... Wajib katanya, kalau suami xbg kita kena minta... Ni dah terbalik, dia yg minta bj raya kat Oteh... Oteh yg tanggung dia... apa org selalu kata, "mkn tanggung berak cangkung"... Aku rasa kalau xcukup kuatlah oteh tu, kalau x pk kan anak2 lah kan... dah lama dah dia tuntut fasakh tu...

Aku tabik springlah dgn kesabaran oteh... tp kadang Oteh hilang sabar jugak... maki2 suami dia selalu gak lah... sapa yg boleh tahan kan? Tp dia still jalankan tanggungjawab sbg isteri... time raya dia minta ampun, minta maaf jugak kat laki dia...

Nak dijadikan cerita, raya ke 6 haritu... tak tau lah apa yg dah merasuk Oteh, n aku malas nak bertanya dgn lebih lanjut sbb2 kejadian... Oteh mengejutkan semua org bila dgn secara sengaja melenyek kaki laki dia dgn keta Wajanya... Aku dpt tahu pun masa raya ke 8 open house kat umah alang...

Bile ditanya "mana Oteh?" Alang jawab kat hospital... "dah, sapa pulak yg sakit?' aku kata.. Atiqah plak jawab.. "oooh ko tak tau eh?" tau apa? "Oteh purposely lenyek kaki uncle"... terkejut beruk aku... Biar betul ni... tp bile pk semula... apa nak heran... biar dia rasa... Bile Oteh sampai dari Hospital, aku rasa cm berkobar2 nak tanya dia...mcm2 soalan bermain kat benak aku ni... Tapi bile di pk kan balik... Itu soal rumah tangga mereka... Aku xde hak nak tau... so aku just tanya benda2 fizikal aje... apa yg patah, teruk ke... xberani nak tanya soalan2 berbaur perasaan...

Agak teruklah jugaklah keadaan dia... Ibu jari kaki dia hancur... terpaksa operate n masuk besi.. nasib doktor x kata kena potong... kuku dua jari 2 confirm pecah... kesian... tulah sapa suh buat camtu... Tp dia dikira bernasib baik... nasiblah oteh xikut 100% apa setan suruh... Tu setan lah yg hasut suh langgar tu..."Langgar mati je dia ni... menyusahkan aku je"......

Kalau x mati dah uncle aku... hahahaha... mcm kelakar pun ada jugak kisah mereka ni... ish ish ish... Masa open house kat umah Alang tu... orang lain tnya je nape buat cm2, dgn berseloroh dan senyum yg xlekang di mukanya dia jwb "as a warning"... and kami anak2 buah dia akan sambung "so Don't mess with Oteh"... dari senyum tu aku boleh nmpk betapa suffer nya Oteh membela anak2...

Pengajaran dari cerita ni, ketahuilah oleh kita semua, setiap orang itu ada tahap kesabarannya... Peringatan buat lelaki semua... Please don't take advantage of woman like this... sanggup ke anda di gelar LELAKI DAYUS... menyerahkan semuanya di atas bahu isteri yg sepatutnya menjadi tanggungan anda... Bukan senang nak cari duit... itu semua org tau... tp tanggungjawab adalah tanggungjawab... Renung-renungkan dan selamat berfikir...

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...