Followers

Wednesday 14 October 2009

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut

Hari ni gile buat entry... dlm 1 hari ada 3 entry skali... memang giler

Kenapa dgn Penyakit Kaki, Tangan dan Mulut?
Sebab Ebby dah masuk hari ketiga berlawan dgn penyakit ni....
Tak tahan Mommy tgk Ebby menangis menahan sakit tetiap mlm (yg sebenarnya aku yg tak bleh tahan coz xcukup tido)

Mana tak nya... dia meragam bile time tido je... Selama 1thn aku bela dia aku tak pernah xcukup tido kecuali kalau dia demam/sakit... itu pun boleh kira ngan jari berapa kali Ebby sakit sepanjang hidup dia... dia memang jenis yg x menyusahkan org... Very the good girl one...

Tapi this time memang menguji kesabaran dan ketahanan aku...

Since sunday nite lagi Ebby day start merengek2 tanpa aku tau apa punca... and sungguh membuat aku fed up n rasa nak mengamuk... puas aku belek, berry ker (tak), diaper penoh ker (tak), badan panas (tak jugak), perut kembong (pon tak), haus ker (bg air xnak)... I know something is wrong with her... but what is it??? dia xkan merengek waktu mlm melainkan kalau xsakit... sampai ke pagi kejap2 dia merengek+menangis... dah lah pg isnin... hari yg paling aku xsuka... rasa cam nak MC je time tu... tp bile terpk nasi lemak ucu dah buat... aku kuatkan diri bangun dan bersiap pagi tu...

On d way g umah ucu baru aku perasan, Ebby ada ulcer kt bibir dia... weird!!! coz Ebby xpernah kena ulcer... pecah mcm mana pun bibir dia, ulcer mmg xpernah jadi.. tergerak hati aku nak check tgn... Alhamdulillah xde pape... bukan kot aku pk... aku pun pergi keje cam biasa dgn mata yg agak sembab n giler mengantok...

10minit sblm lunch hour, ucu msg...

"Rasanye Ebby ni kena sakit kaki, tgn dan mulut. tanda2 kt kaki n tgn dah ada. Ucu tau sal dulu haikal n qimi pernah kena, smpai kena tahan wad"

Apa yg aku terpk pg tu memang betul...

Aku terus forward msg tu pada Mr. Daddy tp xde tindak balas... mesti xdpt msg ni... mcm nak marah pun dah ada time tu... Aku terus call... dia kata lepas lunch bw Ebby g klinik...

Sampai umah ucu... aku belek2 anak dara ku itu... dia br bgn tido... mata berair2 air liur meleleh... Ucu kata dia xnak mkn... susu skali je... alo kesian ucuk banja Mommy ni... Tepon Klinik Dr. Chan xjwp2... rupanya tutup... so we decide nak g KPMC je...
Dr. just tgk tgn n kaki Ebby... memang dah ada melepoh mcm melecur yg menggelembong tu... kat tgn xbyk.. kat kaki ada byk... dia bg ubat demam/tahan sakit n ubat titik utk ulcer... thats all...

Kat Klinik Ebby nmpak ada patient lain mkn keropok... segan plak aku tetiba dia g kat org tu.. org tu pun dgn baik hati bg Ebby sekeping kopok ikan tu... pastu aku beli lah yg lain... mana cukup tu...

dah mkn kopok n biskut 2 3 keping, n mkn ubat... Ebby tetiba je mcm dah sehat... ketawa mengekek2... Oh!! ok dah la tu... sok bleh g keje lah... cuti dah xde ni.. kena jimat2..

Sekali mlm tu... tgh mlm dia merengek lebih teruk dari mlm sebelum tu... aduhai... meleleh air mata aku tgk dia melalak kesakitan mcm tu.... letih jgn ckp lah... nak pitam aku semalam masuk office... ngantok tahap cipan...

Tapi xpelah.. utk Ebby apa saja...

Kalo aku kata Ebby duk Nursery musti aku dpt MC jugak... tp aku xckp...

Kat sini ada info sket pasal penyakit ni... aku buat research sketlah... br tau mcm mana nak menangani benda2 camni kan... tp aku mls nak tempek link bebanyak... coz diaorang ckp almost a same things...

http://www.sioloon.com/penyakit-berjangkit-f153/penyakit-tangan-kaki-dan-mulut-hfmd-t9676.htm

http://www.kukum.edu.my/images/Risalah%20April.doc

Risau aku lah.... Doakan lah Ebby cepat sembuh ye... Amin...

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...