Followers

Monday 31 March 2014

Kinabalu Aku Datang - Part 2

09 Mac 2014, Ahad
2.30am

Mari sambung kisah ini... utk yg belum baca sila click sini utk throwback....

Malam itu sblm tido kami dah pki bj siap2 utk naik pg ni jam 2.00am... aku bangun n kemas apa yg patut... Reminder, jgn sesekali tinggalkan dorm/bilik anda di Laban Rata itu dengan keadaan berselerak... Sila kemas beg pack masing2 siap2 sbb anda tidak tahu apa yg akan jd next....

Kami semua dinasihatkan buat begitu sebab, pihak pengurusan hotel akan alih2 barang2 anda jika anda lambat turun dr peak utk check out pukul 10am... Jarang2 berlaku tp pernah berlaku... kita tak tau apa yg bakal berlaku dekat peak, kecederaan (minta simpang) dan lain2 perkara mungkin boleh membuatkan kita lambat turun semula dari peak....

Lagi pun lebih mudah jika barang2 semua dah kemas siap sbb sebab senang bleh trus check out jer...

Ok... pagi tu kami breakfast ala kadar... xramai yg lalu mkn pagi2 buta kul 2.30pagi weh... aku je yg mampu nak melantak pepagi ni... perut tong katanye... headlamp suma ready, aku pki 4 lapis baju...

  • Inner heattech Uniqlo, 
  • T-Shirt team, 
  • Uniqlo Ultra Light Down jacket, and 
  • Sweater Mickey Mouse last min aku bw juga takut xckp...  
3lapis seluar.. tight ogival, track suit, and Uniqlo Pant.. tp masih rs mcm nak beku... Ye aku mcm disponsor oleh Uniqlo... ntah kenapa ms tu aku rs Uniqlo pnya pakaian je yg sesuai utk cuaca sejuk mcm tu... tp mmg masih sejuk walaupun aku dah pki tebal... mungkin embun pagi tu yg buat makin sejuk... oh ya... snow cap beli kt Cameroon RM15.. stockin n glove pon 2 lapis... tp glove aku x water proof... Alhamdulillah x hujan... kalo x keras trus aku... One more thing prepare juga something utk cover mulut dan hidung... xpe nnt kalau ada masa aku explain lg pasal barang2 yang wajib/harus/sunat ada kalo nak naik Kinabalu Mount ni, tp mengikut citarasa aku lah....


Utk yg kulit sensitive hidung confirm automatik nnt akan jd merah... aku pki mutipurpose scarff mcm kt gmbr ni je... mcm2 boleh buat dgn benda alah ni... bleh cover hidung mulut n leher jugak... bahagian yg berkulit nipis n x tahan sejuk...


mcm gini le jacket aku... tp warna purplicios..

Pg tu mmg ramai... ada group mat salleh dgn budak kecik umur around 9-11thn... kagum dgn budak2 tu... mungkin parent derang dah biasa bw hiking kt tempat derang...

Kami pon memulakan pendakian dgn menapak anak2 tangga kayu... aku x ingat brapa byk anak tangga, tp mmg tinggi jugak lah... Lepas habis tangga mulalah pendakian berbatu di lereng2 gunung... dan kebanyakannya korang kena berpegang pada tali2 yg derang sediakan... tali2 ni yg menyebabkan betapa penting 2 brg yg wajib korang ada utk naik ke peak ni... iaitu Glove dan headlamp... Glove utk mengelakkan tgn korang melecet + utk tahan cuaca sejuk smpi ketulang.. and headlamp sbb korang perlukan 2 tgn utk mendaki, so camno nak pegang torch light... lebih bagus letak kt kepala lampu tu.. gelapkan mmg kena ada lampu kalo x mano nak nmpk tempat nak dipijak... and keadaan yg gelap ni pon sebenarnye byk juga membantu... sbb apa???


Ermmm... bila dah terang ms nak trun nnt br ko tau betapa seramnye laluan yg dah korang lalui dlm gelap td... Kalau nmpk laluan tu ms nak naik mmg saiko weh... dengan udara yg nipis... mmg mencungap... aku boleh kata itu pace paling lembab sekali yg aku pernah buat... 1 1 langkah.. slomo habis... 1 benda yg paling penting korang kena ingat... Keep reminding yourself to "BREATH".... udara sgt nipis, korang kena bernafas dgn betul... tarik nafas dalam2 sepanjang masa.... mcm masa Dr, nak check jantung pki steteskop tu... bernafas mcm tu...
On the way trun.. dah terang... br sedar, ni lah yg kita lalu dlm gelap pg tu....

Ini dah terang tau...



Few days sblm trip aku demam dgn batuk n selsema, puas elak tp kena jugak... so aku terpaksa lah amik ubat... aku dah lama x amik apa2 ubat... So ms hiking tu saki baki batuk n selsema tu confirm masih ada... + cuaca yg sejuk2 tu.. mmg payah lah nak baik...

So korang imagine batuk n selsema tu mmg dah lah mmg buat aku susah nak bernafas, tambah plak dgn udara yg nipis kt sana... Aku bernafas dah mcm lembu... kuat giler ek... buruk bunyi nyer... tp nekad tetap nak teruskan...


Sblm smpi peak ada satu check point yg korang kena reach before 5am.... kalo korang tak sampai Sayat Sayat Hut tu before the gate close, mereka tak akan benarkan korang continue hiking... trun lah balik ye... Kadang2 kalo cuaca x mengizinkan pon mereka akan hambat hikers trun utk keselamatan mereka jugak... Perlu diingat Sayat2 Hut adalah checkpoint, so korang kena tunjuk permit korang tu ye... br bleh dpt sijil...

Dari Sayat2 Hut ada baki lebih kurang 2km lg utk smpi ke peak... Pendakian selepas sayat2 lebih mencabar, masih ada tali2 yg perlu dipegang... dah aku x reti nak describe track dia mcm mana... masih lagi berbatu bata... senang citer, kalau jatuh... mmg berguling2 manja smpi trus ke Kundasang... boleh imagine kan... Seram... kalo gayat mmg seram...

Sblm Sayat2 jugak ada starting track utk2 hikers yg lebih extreme, mereka panggil Ferrata route... yang ini kena pakai harnes bagai... n mcm ala ala wall climbing... 1 hari nnt akan kucuba..

OK... pendakian seterusnya nak smpi ke Low's Peak tu mmg slomo slomo je aku jalan... Sampai kt KM8... kt sini derang kata berhantu, sbb dr sini ko dah bleh nmpk Low's Peak tu mcm dekat je, tp ko dah x larat nak melangkah... n kt sini lah ramai yg terkandas x dpt nak teruskan pendakian... One more tips, xyah berhenti rehat kt KM8 ni... jalan je slomo slomo pon xper.... kat situ siap ada satu tempat tahan angin... so mcm syok nak lepak2 ctu... biasanya derang berhenti solat Subuh kt sini... Sini jugaklah port baik nak amik gambar puncak yg ada dlm duit seringgit kita tuh.... mmg niiiicceee...... kalo korang nak stop pon jgn duduk... stop tp masih berdiri, sbb kalo dah stop nak cari momentum nak jalan balik tu seksa....

Tempat lepak kt KM8

Dalam perjalanan slomo2 tu pun beberapa kali aku ulang "Perlu ke aku naik sampai atas tu" smpi sini je dah ok kot... Kalo naik sensorang aku rasa aku xsmpi puncak... sbb perasaan give tu ada muncul gak sekejap... Thanks tu team member yg terbaik bagi support n kata2 perangsang... "Skit lagi weh, skit lagi.... " Slomo slomo aku smpi jugak kt peak...

The Team

Pemandangan dari belakang Low's Peak... ni lah tempat perempuan German yg jatuh few weeks sblm kitaorng nye trip... 





Kolam ais... mula mencair




Aku xingat kul baper aku smpi Low's Peak... tp yg penting aku sampai dalam group kitaorg yg agak ramai... So group picture yg paling cun dalam rombongan kitaorng ni semestinya ada gmbr aku... Yang lain2 sampai puncak ber3, ber2, ber4... xpe... yang penting ramai yang smpi puncak...



Orait, part 2 end here.... see you soon in Part 3....
Oh ya.... gambar2 credit to team member... gambar dr camera sendiri x byk... sbb malas nak bw keluar camera...






No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...