Followers

Saturday 14 January 2012

Sukiyaki

Sukiyaki tu sebenarnya Japanese dish yg menggunakan hot pot... Biasanya, ingredient yg wajib ada ialah kepingan daging nipis, di steam dgn sayur, dan mungkin ditambah plak dgn tafufa, mee/udon/soba/ramen atau bermacam2 jenis mee lg... Biasanya sukiyaki ni dlm bentuk sup kicap... mcm nilah rupa dia lebih kurang...


Nampak mcm sgt sedap kan? Ishh!! mesti lah sedap... Sebenarnya aku bukan nak cerita pasal sukiyaki ni... tp aku nak cerita pasal Sukiyaki Song...

Sukiyaki Song tu nickname lagu tu je... Tajuk lagu tu yg sebenarnya ialah Ue o Muite Arukō.... Kalau korang perasan lah... pernah ada iklan misi bantuan jepun masa gempa bumi yg melanda Jepun 3 kali berturut2 tu, last year... yg clipnya disusunkan patung anime anime jepun diatas bulatan merah kt bendera Jepun tu... patung Naruto, Doraemon, Goku pun ada...  Background music dlm iklan tu ialah lagu Sukiyaki yg aku ckp ni...
Lagu tu nyanyian asal nye oleh Kyu Sakamoto... Lagu ni release di Jepun pada tahun 1961... Merupakan the one an only Japanese song yg masuk Billboard hot 100 in US... sgt popular lagu ni sampai terlalu byk version dan cover dlm pelbagai bahasa dah dibuat oleh penyanyi popular era tu... thn 60an...

Sukiyaki tu xde kena mengena langsung dgn lirik lagu tu sebenarnya... Mat Salleh yg cover lagu tu dlm album diaorang just bg nama tu coz senang disebut.... tu jer...

Sebenarnya lagu ni berkisarkan tentang seorang laki yg bersiul sambil berjalan utk meredakan hati dia yg sedih coz ditinggallkan oleh awek dia....
Lirik dia simple senang nak hafal... melody pun best... tp ada jugak yg version mat salleh yg translation nye x sama langsung dgn lagu asal... hanya amik melody dia jer...

Ni lah lagu dia cover oleh hihihihihihihi... KimuTaku aku.... saje jer bg korang dgr yg dia nyanyi... padahal byk lg version lain... dlm bahasa jerman pon ada... search aje sukiyaki... kuar le memacam version...
But this one by KimuTaku yg aku paling aku suka...
ENJOY!!!

oh yer!! ada satu lg cover yg aku suka juga...


Aku suka dak2 ni nyanyi coz diaorg combine dgn yg english version... sedap...

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...