Followers

Wednesday 10 August 2011

Ramadhan, aku, duit dan........

Ramadhan
Jumaat kedua di bulan Ramadhan yg indah.... aku berpuasa seperti biasa... dlm usia kandungan ku yg sudah mencecah usia 37minggu aku masih lg ke pejabat dan bekerja seperti biasa. Waktu lunch, mcm biasa hr ni kan hr Jumaat, yg lelaki ke masjid bersolat Jumaat, yg perempuan ke shopping mall mungkin... nak raya ni kan byk sale....

Tp aku malas... aku duduk saje berblogwalking di opis... tiba2 perut ku mengeras dan pop seperti aku terkucil.. rupa2nya air ketuban ku dah bocor... aku x terus call Mr.Hubby coz tgh solat Jumaat kot... Pukul 3 br Mr.Hubby  datang dan aku pun terus dibawa ke Hospital Putrajaya... Contraction melarat smpi ke pg esok.. pukul 3 pg aku dimskkn ke labor room...

6.19am lahirlah anak sulong ku 13 September bersamaan 13 Ramadhan... Pada hr yg sama kebetulan semua akaun bank pekerja SKMM didebitkan allowance raya berjumlah RM500... rezeki rezeki.... duit duit...

Aku
Hari ni hr terakhir bekerja, semua org dah xsabar nak pulang beraya... aku pun sama lah...tiba2 msk 1 msg... Dari org yg mmg aku kenal nak menjual HP N97... Ianya terjadi begitu pantas, aku pun xtau kenapa aku tidak berfikir dgn begitu baik, mungkin aku percaya kepada si penjual Hp merangkap org yg kukenali itu.. dan membuat keputusan tanpa berfikir panjang... Jadi berlaku lah urusan jual beli, aku tolong budak opis beli skali... jd aku dpt diskaun sbb beli byk... on the way blk kampung br aku terperasan yg aku sudah dikelentong... HP tu HP China mari... Si penjual senyap seribu bahasa bile cuba dihubungi... pembeli di opis sudah menyuarakan ketidakpuasan hati masing.... aku jd serba salah... hari raya aku jd xtenteram dgn SMS bertubi2 dr mereka2 semua....

 andburn begitu saje....

Aduyai kenapa aku terlibat dgn kes penipuan yg menyebabkan aku kerugian duit aku... nak tau cerita lebih details sila terjah entry Kisah N97 China.. Mau x mau aku terpaksa menanggung kerugian utk 2 biji Nokia N97 China yg aku beli bernilai RM1200 setiap satu... tragedi ni menyebabkan hubungan aku dgn 2 org budak opis yg beli hp tu dr aku jd renggang dan diaorang pun xsudi nak bertegur sapa dgn aku lg... Aku mmg terkilan... tp apa yg boleh aku buat hnya lah redha bahawa duit itu bukan rezeki aku lg.... sejak itu aku jd fobia nak beli hp...

Duit
Aku suka cr duit lagi2 dibulan puasa... org kata rezeki melimpah ruah dibulan puasa... saban tahun ada saje business yg aku buat utk dpt duit poket utk persediaan menyambut Hari Raya... Namakan saja, jual kuih, jual kek lapis, jual nugget, jual hp, msk MLM... mcm2 business aku dah try secara part time...

Rezeki tu milik Allah.. kata org berniaga tu biasa lah mesti ada pasang surutnya... Tahun ni aku cuba menjual kuih raya di opis.. mcm biasa pastinya menggunakan kemudahan email di opis utk berhubung dgn pelanggan2 ku... bunyi mcm byk je pelanggan kan... gunakan email utk memasarkan product, biasalah... mana2 company pun ada je org yg buat mcm tu... tp kali ni ada si pendengki khianat punya org yg sebok nak melaporkan kegiatan aku dan beberapa lg sahabat handai aku yg membuat business part time ni ke pihak atasan...
alasannya penyalah gunaan kemudahan pejabat utk kegunaan peribadi...

or email to customer is illegal... Ok fine...


Aku buat secara offline... mmg kurang sale kuih aku tahun ni... tp xpe.. aku bersyukur Allah tu maha kaya, tiba2 aku dpt surat dr HR yg menyatakan aku akan dpt duit covering alowance aku gaji hujung bulan ni... Alhamdulillah... ditambah pulak lg dgn berita yg aku dgr sayup mengatakan staff SKMM akan dpt bonus juga seperti kakitangan kerajaan... rezeki rezeki... jd aku xde lah risau pun sale kuih kureng...

Dan.....
....[dot dot dot] yg aku nak cerita ialah Rezeki Milik Allah, rezeki utk dptkan Ipad 2 dari cabaran 2 MySupreKid... rezeki anak, rezeki hilang or terbang begitu saja, rezeki perniagaan, rezeki terpijak, dan banyak lagi rezeki yg boleh kita kaitkan.... yang aku senaraikan ni contoh jer... pokok dan pangkal Rezeki itu milik Allah... Hari ni kita senang esok lusa belum tentu...



Bila senang beringat2 itu mesti 
supaya jd bekal disaat susah dikemudian hari


Aku berharap rezeki aku yg agak murah skang ni mampu menemukan aku dgn Ipad 2 idaman kelebu tu... oooh Ipad 2 cepatlah dtg.....Kepala aku dah kusut memikirkan mcm mana nak kaitkan duit, ramadhan dan aku... kalau boleh aku xnak le post cerita yg sama je tentang duit dah ramadhan... boring... tp smpi kesudah aku x jumpa gak idea lain yg bernas.. Hanya 

“Entri ini ditulis untuk cabaran #2 iPad MySuperKid yang direviu oleh fazya nisa’ & Adam Mohamad dan ditaja oleh Adorable Muslimah

yg mampu aku coret2 kan...

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...