Followers

Tuesday 14 June 2011

Atas pagar/Org tgh

Ni bukan isu apa yer... just corat coret aku jer... don't take too serius....

Semua org tau Astro 1 1 nye paid tv kt Malaysia... yg lelain mcm Media Prima, Al-Hijrah dan RTM tu semua dikategori sbg FTA (Free to Air)... belum termasuk dgn IPTV/Mobile TV...

Kebanyakan penduduk Malaysia melanggan Astro... aku xde lah buat research giler2... tp keje kt agensi yg memantau sektor telekomunikasi dan multimedia dlm Malaysia ni, membuatkan aku harus ambil tahu serba sedikit pasal persaingan antara mereka2 ni...

Utk pengetahuan korang semua, bukan sikit2 org yg complaint pasal Astro naikkan harga tu Astro naikkan harga ni... aku sbg pengguna pun sekali sekala merungut jugak... bil makin mahal gaji xnaek2.. sapa pun akan merungut...

Kalau kt umah aku boleh tgk tv tanpa langgan Astro aku rasa ckp je kot channel yg ada... Tp masalahnye, kawasan rumah aku ni, kalau ko xde Astro tv ko yang flat screen/LCD/Plasma yg memahal tu mmg xde maknanye lah.... so terpaksa langgan Astro... akak sebelah rumah aku yg ada anak dah besar2, duk sini sebelum kahwin lg pun tetiba br br ni subscribe Astro...

Cuba korang pikir salah Astro ke aku or jiran2 aku terpaksa langgan Astro utk tgk tv?

Salah Astro ke, kitaorang xboleh tgk tv selain menggunakan Astro...

Kalau player2 FTA tu mempunyai transmitter yg ckp kuat coverage dia, dan maintenance diaorang bagus... tentu kita xde masalah nak tgk tv... xyah nak amik Astro tu kan...

Aku selalu gadoh dgn Mr. Daddy, dia kata Astro pun ada byk iklan sama je mcm TV3, TV2, NTV7, 8TV dll tp bil mahal gak...dah mmg le dia rasa ada byk iklan... habis yg dia tgk byk iklan tu TV3, TV2 dll.. Bukan Astro punya channel...

Dlm syarat lesen Astro tercatit yg Astro hanya boleh siarkan iklan komersial sebanyak 10minit/jam sahaja utk setiap channel... and to be suprise Astro hanya guna 19.1% drpd masa iklan komersial yg dibenarkan pada Q4 2010... ni statistik ye.. bukan rekaan... data diperolehi dr department yg monitor ASTRO punya content everyday, every moment...

tak caya korang check ler sendiri... Iklan komersial iklan berbayar le.. jgn cmpur iklan utk promosi channel2 Astro or rancangan dia tu...

As pengguna aku mmg le rasa terbeban dgn Astro punya bil... aku xnafikan tu sbg pengguna.... tp as apart of regulatory team yg monitor persaingan antara player2 ni... aku kadang2 rasa kesian dgn Astro yg selalu dipersalahkan....

Sebab tu i always think, ala aku dah guna, bayar jelah... xyah le komplain lelebih sgt... lg pun aku ni mmg giler tgk tv pun...

So org yg xnak byr lebih tu, redha jelah dgn service free yg x memuaskan tu yer... Its karma lah... the more you pay the more you got...

renung2kan dan selamat beramal...

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...