Followers

Wednesday 30 June 2010

KULAT

Pernah mkn kulat?

KULAT atau kata nama lain CENDAWAN = MUSHROOM kata org puteh

Macam2 jenis kulat ada kat dunia ni... ada bermacam2 rupa kulat... kalau jumpa kulat kt kayu2 tu, jgn confident je amik nak masak or mkn... sbb bukan semua kulat boleh dimakan... silap2 kulat yg diambil tu beracun... dah msk berita pulak nnt "Satu keluarga meninggal dunia kerana termakan Kulat beracun" melainkan korang confirm betul kulat tu xberacun...

Kalau aku lebih baik beli kt pasar jer... sebab dah tentu2 org yg mengutip tu tau benda yg dia jual tu boleh mkn... silap2 diaorang tanam kulat tu... Kelmarin aku beli Kulat Sisir kt Pasar Borong Selangor RM2.50/100gm

pastu aku msk Sambal Goreng Ikan Bilis dgn Kulat... kt entry smlm ada resepi...

Pada siapa yg terpinga2 apa kejadahnya mkn kulat... korang xtau... sedap tu...

Kulat Sisir ni rupanya cenggini:-

halus halus jer rupanya... mcm2 style org masak kulat ni... ada yg buat masak lemak cili api, ada yg msk dlm kari, ada yg buat sambal... tp aku paling suka Sambal Goreng Ikan Bilis dgn kulat aku tu...

Smlm aku masak lagi sekali coz ada balance yg kelmarin... tp aku xsempat nak amik gmbr dah ada yg meratah... dah lah yg 2nd time buat ni aku tergoreng kulat tu terlebeh sket... garing dan agak hangit serta pahit sket... tp bukan tahap rentung lah... disebabkan kesedapannya... yg hangit tu pun boleh habis licin... tak bersiso.... budget nak bawa bekal g opis harini... xpek do...

Mr. Daddy ni pulak bukan jenis yg mkn kering2... kering2 dia payah sket nak lalu katanya... aku ingat xbertambah.... nmpk mcm dah sudah... sekali "Yang, nak nasik sket lagi"...

Pastu dia sendiri yg ckp "Hangit pahit pun laku jugak yer" dah org yg berdiet kt umah aku tu pun bertambah... power xpower ler kulat aku tu kan...

Ok last but not least, close up sket gmbr kulat nih:-

Nota Kaki: Nak tau sedap xsedap kulat sisir ni... try ler resepi sy disini...
Kalau xsedap tu... paham2 sendiri ler (maksudnya korang xde bakat masak) bergurau je ni... xleh gurau duk surau...

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...