Followers

Friday 9 March 2012

Cinnamon Rolls

Aku nak share resipi Cinnamon Rolls yg aku cuba buat hr tu.....

Bahan2 yg diperlukan

1 pkt (1/4 ounce) (7 grams) (2 teaspoons) yis
1 cup (240 ml) susu
1/3 cup (66 grams) gula
1/3 cup (75 grams) unsalted butter
4 1/2 - 5 cups (590 - 660 grams) tepung
1/2 tsp (2.5 grams) garam
2 large eggs

filling
brown sugar
serbuk kayu manis... cinnamon le... kalo x takkan nama dia cinnamon rolls kan?
Butter
amount ikut suka korang....

 kali ni aku buat 1/2 adunan jer... 2org je yg nak mkn pon.... Ok first of all rendam yis dalam susu yg suam... tmbh gula, kacau n biar dia menapai.... campuran ni akan berbuih selepas 10-15 min...Dlm mangkuk besar gaulkan tepung dgn garam... kemudian masukkan telur dan butter... gaul sama rata dan masukkan campuran susu dan yis td.... gaul dan uli tepung sampai dah x melekat or melekit kt tangan....
Pandai2 adjust... kalau rasa masih melekit walaupun dah lama menguli bleh tabur sikit demi sedikit tepung...
Buat bulat2 sampai jd doh mcm ni.....


Sebelum letak dlm bekas tu sapu kan butter or minyak sikit kt bekas tu n dekat doh tu skali... kemudiam tutup dgn kain... and biar smpi nak  sekali ganda... terpulang lah...

kalau rasa nak cepat... ada cara short cut.... masa nak menguli tu preheat oven 180c.... dah siap doh ni leh tutup oven n mskkan semangkuk air kt tray bawah dan letak mangkuk doh kt tray atas... and tggu 20-30 minit...cara ni utk yg nak cepat.... kalau ada masa better biar doh tu rehat dan yis tu buat keje dia dlm 1 1/2jam ke 2jam... kita boleh g mandi dulu ker... buat benda lainlah....

bila doh dah naik... kalau nak tau ckp naek ke tidak, senang je... cucuk doh tu dgn Jari... kalau dia x naek2 maknanya dah ok lah tu....

Next step... tumbuk2 sket doh tu... utk mengeluarkan angin yg ada... pastu uli... sampai bentuk leper camni...


aku pki botol je... and aku nguli kt atas meja mkn aku jer.... bersih kan lah dolu yer.... kalo korang ada alat yg sesuai leh guna roller tu... lg senang... pastu... sapu kan butter kt atas permukaan doh tu... ikut suka nak letak byk mana.... ada satu resipi tu aku tgk dia campurkan butter n serbuk kayu manis and brown sugar and gaul2 rata... kemudian dia sapu atas doh tu... rata2...

Yang aku buat ni... filling ni aku belasah je sapu butter, ikut suka aku... lepas sapu butter, aku taburkan serbuk kayu manis.... dah agak2 full covered... aku tabur plak brown sugar... pun ikut suka hati... kalau rasa nak manis letak le byk.... filling ni buat ikut suka jer.... ada yg tmbh raisin, walnut, choc chips pon ada.....

Lepas dah tabur2... gulung je doh tu.... macam mana gaya korang nak gulong is up to korang punya kreativiti... bila dah gulong dia akan jd lebih kurang camni....

kelipkan supaya x terbukak..... dah gulong cantek... bleh potong2.... bile dah potong dia akan jd camni....


Sebelum letak dlm loyang tu, sila lah sapu butter or gris dulu... supaya x lekat2.... oops! belum boleh bakar lagi yer... nmpk dah cantek kan... xsabar rasanya nak bakar.... kena tggu dia mengembang lagi sekali..... so tutup le dgn kain... n biar dia mengembang lg 1/2jam.... lepas 1/2jam dia akan kembang lg 1/2 ganda or sekali ganda mcm ni....


Kalau dah naek boleh le bakar... pada suhu... 180c lebih kurang 15-20min jer...... aku dapat 8 ketul.... jd mkn mlm... sorang mkn 4ketul... xyah mkn nc dah... hihihihihihihi....

Ni version yg dah siap.....


Aik... dah hilang 2.... benda ni boleh mkn dgn topping mcm2... cream cheese boleh.... cinnamon cream boleh... korang cr jelah resipi topping yg sesuai dgn tekak korang.... pada aku yg sedap cream cheese... tp ms aku buat ni xde cream cheese kt umah... so aku sapu dgn susu pekat manis jer yg digaul dgn cinnamon sket.... nampak beno pemalasnya....

tips lg... kalau nak letak topping letak time panas2 tu... supaya roti tu boleh menyerap cecair topping yg korang tuang tu.... walaupun xselembut dan x seindah yg mcm kt Cinnabon tu..... tp lebih puas hati coz berjaya buat sendiri... hihihihiihihi....

nak?
dah habis...... hahahhahhahha



No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...