Followers

Friday 29 July 2011

Ebby at 34months

Ebby,

At this age she makes me speechless with her questions, her act, her progress and so many things about her..... Going to be 3 years this Raya...

Potty train
Amazingly it is extremely easy..... i'm very suprise with her progress... Start take away her Huggies a last few weeks end of June i think...  1st 3-4days payah sket, coz she can't remember the feel.. rasa nak terkencing tu dia xleh nak recognise between poo poo and pee pee... mula2 tu 10 kali g toilet within 1/2 hour... xlarat nak kejo... nak kentut pun dia nak g toilet... bile dah terkucil tu terus nak pki pampers blk,,, dia takut terkucil lagi... after one week, dia dah pandai dah...pegi toilet terus.. cuci sendiri, n pakai seluar sendiri... but mestilah aku monitor cara2 dia cuci tu... takut  xbersih pulak nnt... dah xyah pki pampers kecuali malam...

nak tido je pakai kan... jimat duit mommy beli huggies size L... dah le pki size L jer...korang selalu jumpa budak umur 2++thn still pki L? jarang kan? Memang jimatlah Ebby ni...

And now after almost a month Ebby xpakai pampers disiang hari... last week, nak dijadikan cerita aku terlupa nak pki kn dia pampers sblm tido... sbb dah letih beno dah time tu... Terkejut gak le aku coz dia x kencing pun pg tu... biasanya dia ni mmg kuat kencing time malam kalau pakai pampers lencun gak le pampers setiap pg... xpercaya punya pasal... aku pun check, belek tilam tu puas2... xde basah pun.. so lepas tu aku saje x bg dia pakai pampers sblm tido, n guess what, dia mmg x kencing pun... dah lebih kurang 4-5hr dah... belum pernah kencing ditilam lg...

One more thing, dia dah pandai tahan n control… kalau dlm kereta bile suruh tahan smpi umah dia boleh buat…
I'm proud of my girl...


Notty words
Biasalah, budak2 zaman sekarang senang mengikut yg x baik dari yg baik.. One day blk rumah dia marah dgn adik dia... Dia sebut perkataan Babi... aku marah.. n explain kt dia elok2... besok tetiba dia tukar jd Babok.. dia marah Ameen je dia jerit Babok... mula2 aku xpaham... tetiba dia sebut Siput Babok.. then br aku paham, itu kata ganti nama bg Babi rupanya... Bodoh jd Basi, Badi... suka hati dia lah... dia nak sebut apa.. tp bile time dia nak mengamok kt adik dia jelah...

One day we all g 1 birthday party, Mr Hubby's friends among each other borak2 pasal isu lemak Babi kt dlm susu.. n they keep on repeating that word all over again... Sekali tetiba Ebby panggil Daddy dia n bisik

"Daddy, dia ckp Babi."

Mr Hubby terkelu, xtau nak explain apa n just said....

"xdelah, bukan lah..."

Luckily i'm not around masa tu, kalau x dgn aku aku sekali terkesima... hahahhahaha... So kalau korang, how do you explain it to your kids?


Do, what you teach them to do
This is a lesson to me actually, bak kata pepatah, jgn jd ibu ketam yg mengajar anaknya jalan lurus sedangkan diri sendiri jln senget... aku selalu ajar dia bg elok2 dgn tgn kanan anything to anybody.. one day... aku punya tahap malas berkepuk2, aku amik botol susu dia n golek kn kt lantai to pass to her Daddy... tiba2 dia selamba je sound aku

"Bagi elok2 x oleh?" n ulang 2 kali...

aku terus tersengih... N tetiba Daddy dia plak sound aku...

"Ha!! Mommy bg elok2 x boleh ker?" sambil menyeringai perli2 aku... hampeh betullah...


Independent
Proudly I’m saying that she is an independent girl… Kemana tumpah kuah kalau x ke nasi kan? Hhahahha this is my chance to masuk bakul angkat sendiri…. Everything, she wanted to do it herself… Pakai baju, pakai kasut, sapu lotion kt badan lepas mandi… cukup marah dia, kalau aku tolong…

“Kakak wat shiri lah!!!” sampai nangis2 suh bukak blk, sbb nak buat sendiri…

Kadang2 aku plak yg nak ngamok.. time relax2 xpe le… bile time nak cepat lmbt le jd nye kan…

On and off radio and aircond dlm keta pun dah jd dia punya job description dah skang ni… xsempat2 Daddy dia nak start enjin dia dah tekan… Pastu mengamuk kalau benda tu dah off/on tp bukan dia yg off/on…

Pergi toilet, kalau kt rumah dia akan pergi sendiri toilet.. senyap2 je dah hilang…kadang2 bersuara bile kepala paip ketat sgt xboleh nak buka… tau tau dah siap basuh… kalau kt luar dia ckp le, coz dia xtau kt mana toilet…

Tuang air suam sendiri, kadang tolong tuang air utk adik sekali… of coz bukan pki jug… rumah aku ada water dispenser yg diletak rendah, so dia boleh reach… Cawan/pinggan/botol susu dia pun aku letak di rak rendah supaya dia boleh reach… kt sinki pun aku dah letak something like bangku supaya dia boleh basuh tgn n cawan dia sendiri…. Xlarat aku nak g basuh tgn dia sentiasa.. dia ni perangai penggeli lain macam… mkn biskut tiger susu tu yg xde effect kt tgn pun dia nak basuh tgn.. habis satu basuh tgn, habis satu lagi, basuh lg… ko bayangkan kalau dia mkn coklat… xke letih?

Boleh diharap
Suka tolong aku lipat baju... tp lipat baju dia n adik dia jelah... suka menyebok kt dapur time aku masak...
"Kakak lolong mommy lipat baju eh?"
"Mommy, kakak nak lolong mommy asak oleh?"


Tapi dia paling liat kalau aku suh dia tolong kemas mainan dia yg sebakul tu... alasan dia
"Adik yg sipah la Mommy. Kakak tak wat ponnnnn..."

Banyak lagi aku nak cerita… tp ni pun dah panjang… sambung lain kali lah yer… Umur macam Ebby ni akan ada byk soalan2 yg akan dia tanyanya… So aku kena bersiap sedia dan tanya En. Google siap2 mcm mana gayanya nak handle any kind of questions… Dah mcm nak jwb interview rasanya…

Anybody knows any resource to get a guideline of handling toddler at this age…. Or maybe you guys can share any same experience that you guys has faced??

No comments:

Post a Comment

Budak Comel yg komen...